Framgång är härligt!

Hurra vilken underbar fotbollssöndag det blev!

A-laget är spelledigt eftersom det är landslagsuppehåll i vuxenvärlden. Däremot var det full aktivitet bland våra slutspelande lag. Våra äldsta pojklag var alla tre i farten.

De äldsta, vårt juniorlag, var nere i Landskrona. Det var för långt för mig. Jag vet att flera farsor åkte ner och jag hade säkert kunnat snika mig med i någon bil men det kändes på tok för långt. Det gick vägen utan mig på plats. Efter en jämn tillställning där Bajens spelare tydligen slet som djur stod vi till slut som segrare med 2-1. Det avgörande målet gjorde Nicklas Lindqvist, det första gjorde mittbacken Sebastian Ludzik eller om det var Sebastian Leon.

Om jag förstått saken rätt hade Landskrona en riktigt vass kvitteringschans det sista som händer, visst palaver uppstår med lite tjafs på planen, men desto skönare då att se målchansen gå om intet och sen få le hela långa bussresan hem som vinnare.

Vilket motstånd det blir lottas tydligen i morgon. Kalmar, Halmstad eller vinnaren mellan Malmö FF/Elfsborg är de lag som finns kvar. Som ni ser, vi är enda Stockholmlag kvar. Starkt jobbat av grabbarna. Det är inte annat än att jag blir väldigt, väldigt stolt och håller en tumme för att vi kan få Halmstad. Jag vill absolut inte möta Kalmar som har många 93:or som till vardags huserar i KFFs A-lag.

Själv parkerade jag mig på Kanalplan. Det vankades derby mellan Hammarby och Djurgården i SM-slutspelet för PojkAllsvenskan. Även där framme i kvartsfinal. Djurgården lekte hem serien, vann den i stor stil med närmare 10 poäng. Visserligen slog vi dem i sista gruppspelsmatchen men då trodde åtminstone jag att Djurgården var sämre preppat då de inte hade något att spela för. I dagens match tog man dessutom ledningen tämligen omgående. En hörna nickas in efter bara ett par minuters spel och det kändes som en tung start.

Men som grabbarna vände. Sex minuter senare ledde vi med 2-1! Sebastian Sjöberg kvitterade efter framspelning av Marcus Kettler. Kettler sätter sen tvåan efter en ganska märkligt slagen hörna, men mål blev det ju!

Hammarby trummade på. Spelade otroligt bra fotboll. Jag har sällan sett ett så taggat och hårt arbetande lag som det jag fick se idag. Otroligt roligt! Vi var mycket, mycket bättre än Djurgården. Det rinner iväg till 4-1 i paus. Det mest sorgliga hände strax innan pausvila när Marcus Kettler går in i en duell men skadar sin arm illa. Jag står bredvid hans pappa när det händer som direkt far iväg över planen. Trots att vi stod på andra sidan såg vi direkt att hans handled var av. Den hängde så där äckligt, obehagligt snett ni vet. Fy fan. Ambulans tillkallades och även om Macke gick av planen för egen maskin så hade han gruvligt ont. En peppande, värmande tanke skickas upp till Södersjukhuset där Marcus ligger nu!

Jag var lite orolig när vi tappade Macke. Tänkte att det kanske skulle insmyga sig viss nervositet då Kettlers hårda arbete där uppe på topp är väldigt viktigt för laget. Men tänk, de reste sig än starkare! Jag tror att de knöt näven än mer i fickan och ville visa hur bra de är. För Marcus skull kanske?

I den andra halvleken kom Djurgården tillbaka lite spelmässigt utan att skapa de där riktigt många chanserna. Visserligen reducerar de till 5-2 och i kontroll-Pernillas nervösa mage flög det in en fjäril eller två, men andra halvlekens stora lille gigant Viktor Nordin stängde matchen med sitt retliga 6-2 mål som smet in vid målvaktens vänstra stolpe. Det var spiken i Djurgårdskistan. Så jävla skönt. En annan som förtjänar mycket beröm var tvåmålsskytten Sebastian Sjöberg. Han slet hårt matchen igenom. Fast idag förtjänade alla beröm. Jag gillar vänsterbacken Simovskis sätt att spela fotboll på. Uppoffrande och jävligt frejdigt.  Filip Brcic lobbmål var också klass. Robban stod bredvid mig och var inte helt nöjd med att Filip väntade så pass länge med avslutet när målvakten var långt ute, men när det blev så där snyggt och rätt så var han snabbt förlåten.  Jag ska erkänna att jag inte har koll på vilka PA kan få möta. Det ryktades om att det blir Elfsborg nästa helg, borta.

Samtidigt kom rapporter om att våra P97-or, som spelade semifinal i Sanktan mot BP och som legat under med 2-0 sakta började hämta igen. Jag fick rapporter om att de kom ikapp till 2-2 men därefter hörde jag inget mer förrän jag kom hem. Dyngsur, iskall men vid jävligt glatt humör fick jag dessutom beskedet att P97:orna vänt och vunnit. 3-2 mot BP och final i Sanktan nästa helg.

Den perfekta söndagen helt enkelt. Tack Hammarby!!

image