En söndag i november

Hösten är här. Avslutens tid. När både natur och fotbollssupportrar går i vila.

Jag både gillar och inte gillar hösten. Även om när jag summerar tankarna så inser jag att jag tycker att många årstider har sin charm. Vintern är på tok för lång dock. Delen på året där det inte spelas fotboll är för stor.

image

Avsked. Folk lämnar Hammarby. Nya kommer att komma. Jag både gillar och inte gillar silly season. Jag är usel på avsked.

Med Pernilla-mått-mätt har det varit ett par tuffa jobbveckor men i fredags lades det sista utvecklingssamtalet till handlingarna. Nu blir det luft i tillvaron. Andas. Hämta energi.

Samma fredag var jag bjuden på en liten tillställning nere på Årsta IP. Det bildades en stiftelse. En grönvit, varm, vacker stiftelse. En stiftelse som ni inom kort kommer att få höra mer om. Och som jag redan gillar! Som har alla möjligheter att bli något riktigt fint.

Jag parkerade bilen där och nu var det dags att hämta den. Det blev en skön promenad runt Årstaviken. Bra musik i lurarna. Tid för reflektion.

image

Det händer mycket i Bajenland. Det finns många saker man vill göra, man måste göra, man borde göra. Saker man vill hinna med. Saker man inte önskar skulle ske. Jag tänker att det är så med saker man älskar. Att passioner väcker känslor. Att det finns lika många åsikter som det finns bajare. Att vi står inför viktiga år nu med flytt och allt. Hur viktigt det är att vi fokuserar på rätt saker. Att vi tar rätt fajter. De närmaste åren är så sjukt viktiga. Det närmaste året viktigast. Sportsligt måste fotbollen prestera bättre. Vi måste.

Som supportrar ska vi också fokusera på rätt saker. Jag hoppas så innerligt att vi med gemensamma krafter och klokskap ska göra just det. Att vi ägnar tiden åt att kämpa mot det som inte gagnar Hammarby. Så som polisfakturor. Så som kampen mot den moderna fotbollen. Samtidigt måste vi också inse att vi är just supportrar. Att vi ska prioritera att göra det som vi är så bra på. Att läktarstötta på hemmaplan och på bortaplan. Att finnas där.

image

Jag fick just ett SMS från en av de spelare som lämnar. Ett SMS med just de orden. ”Tack som fan för allt stöd ni gett oss genom de år jag varit här”.

Nu kör vi vidare Systrar och Bröder. Mot ett bra jävla 2013. Tillsammans.