Eftertankens fredag

Fredagkväll. Jag är uppe i varv känner jag. Nästan speedad. Axlarna högt uppdragna. Spända.

Det är mycket nu. Många väldigt bra saker. Det finns mycket fint i mitt liv. Summerar snart, bara fem arbetsdagar kvar, en riktigt bra jäkla termin med kidsen. Skön känsla det där, att faktiskt känna sig stolt över det jag och min klass gör tillsammans. Glada, trygga barn och överlag verkar även deras föräldrar vara nöjda.

Gick nästan helt ensam i en galleria i Västerort precis innan stängning. Twitter berättade om hemskheterna i Staterna. Att människor skjutits ihjäl vid en låg- mellanstadieskola. Flera av dem barn. Trots avståndet kändes det nära. Obehagligt. Otäckt. Hemskt.

Ofattbart

Jag har fått äran att hjälpa en klackgranne med ett spännande jobbuppdrag. Det handlar om barn. Om vikten av att känna till sina rättigheter. Kunskap om barnkonventionen. Hjälpa andra pedagoger att ha bra lektioner om viktiga ämnen. Om respekt. Om trygghet. Om rätten till en så bra hälsa som möjligt.

Idag är det ett år sen min föredetta, underbara elev valde att avsluta sitt liv. Jag vet att jag bloggade om det då. Det påverkar mig fortfarande mycket. Tänker ofta på henne.

Att få må bra. Öka förståelsen för psykisk ohälsa. Det känns angeläget för mig att bidra med det om jag kan.

En dag som denna känns det än mer viktigt.

Ta hand om er! Och varandra.

ljus