Julklappstips

Jag måste tipsa er därute om det fina med en läsplatta.

Min pappa blev ju sjuk i våras. Ett amputerat ben minskade rörelsefriheten drastiskt. Han började läsa böcker istället för att snickra. Det dök tidigt upp ett bekymmer. De inbundna böckerna är tunga att läsa på rygg.  Pocketböckerna på tok för liten stil. Moment 22. Farsan muttrade över problemen.

En god vän visade mig sin läsplatta. Jag blev helt fast. Det geniala i att det går att välja storlek på texten plus att den vägde mindre än en pocket passade ju farsans behov perfekt.

Att det dessutom går att låna böcker från bibblan dygnet runt över nätet är ju helt jävla briljant.

Jag köpte en till pappa. Han älskar den. I somras köpte jag mig en egen. Lika kär är jag. Skärmen saknar bakgrundsljus. Det innebär att den knappt drar något batteri alls. Om man jämför med min surfplatta och mobil som ju äter batteritid.

Just nu har jag lånat den senaste delen av Viveka Stens Sandhamnsserie. Så medan snön vräker ner därute är jag just nu med och firar midsommar på en solig skärgårdsö.

Jag och min läsplatta.

image