Kexens kalender: 17:2 – Ludvig Lundgren

Nu är det dags för del två gällande framtiden. Ludvig Lundgren, synnerligen engagerad ung bajare, får här lämna sin bild av Bajen och 2012.

Sommaren 2006 blossade mitt fotbollsintresse upp i en rasande fart efter att jag febrilt följt VM i Tyskland och det var utan tvekan en avgörande faktor för att jag på allvar började följa och stötta familjens klubb Hammarby. Redan sedan jag var liten hade jag med jämna mellanrum besökt Söderstadion med farsan och jag var alltid lika imponerad av fansen på Norra. Fotbollen frälste mig dock som sagt inte förrän efter att jag givit den lite tid, men på vilket sätt den gjorde entré för mig! Nu för tiden kretsar fotbollen i mina tankar hela tiden.

Söderstadion skulle komma att bli som ett vardagsrum för mig. Här träffar jag mina vänner, upplever och skapar en stämning som betyder så mycket för mig. Att gå den långa vägen ifrån Gullmarsplan till Söderstadion ser jag som vardagligt och det är vardagen som är mitt liv.

Då jag kommer ifrån Lundagatan på Södermalm har det blivit en självklarhet att alltid gå ner till Zinken och kolla på bandy. Bandykulturen är speciell och kan för mig vara svår att placera ibland. Det kan gå ifrån att vara en så ooerhört tråkig sport till att vända och bli fantastiskt underhållande. En sak är dock säker: Jag ångrar absolut inte mina besök på Zinken. De fick mig att känna en så oerhörd stor glädje efter SM-Guldet 2010 och det ögonblicket var värt allting.

Annars är det handboll som gäller. Resultaten har väl så att säga gått upp och ner efter de tre gulden och stabiliteten i klubben har känts ostabil hela tiden. Idag är vi dock på rätt väg och förra årets fantastiska mobilisering ifrån supportrar, spelare och ledare är värd en eloge utan dess like. Handbollen är alltid extremt spännande och spelarna ger alltid 110% vilket glädjer mig riktigt mycket!

Jag tycker att det är viktigt med framgång, men det är inte på grund av framgångar jag har blivit bajare. Känslan att stå på en läktare och se Hammarby spela tillsammans med en massa vänner, vänner som jag känner eller kanske aldrig har träffat, är obeskrivlig. Vissa påstår att supporterskapet är ”waste of time”. Det är inte alls sanning. Att stå i Hammarbyklacken och engagera mig inom Bajen på andra sätt har inte bara gynnat klubben – utan även mig. Jag kan svära på att jag inte alls skulle vara så självsäker, positiv och lugn som jag är idag ifall jag inte hade umgåtts med alla Hammarbyare och gått på alla dessa matcher.

Vi vill givetvis att all denna tid vi lägger ner på Hammarby ska mynna ut i att våran påverkan höjer Hammarby. Vi ska alltid vara bäst. Oavsett ifall det handlar om spelet på plan eller läktarkulturen alla kategorier. För att vi ska nå någonvart behöver vi ställa krav på spelare och ledare, aldrig ta någonting för givet samt att aldrig ge upp någonting. Vi har förutsättningar, det som gäller är att vi tar tillvara på dem!

Nästa säsong tar vi ett nytt steg in i framtiden. Vi ska flytta till en… Ja, den frasen har ni nog redan hört så många gånger så jag behöver inte berätta att arenan ligger ungefär 500 meter söder om dagens Söderstadion och att jag precis som alla andra är kluven över flyttens innebörd för våran kultur… Jag går rakt på sak: Flytten är jättepositiv för Hammarby, gör bara vi vårat jobb kommer Hammarby att öka publiktillströmningen rejält och stämningen på arenan att bli fantastisk. Jag står fast vid mitt ord – Under de 40 kommande säsongerna då vi har Liknande sportsliga förutsättningar som Solna kommer vi att vinna publikligan minst 30 gånger. Det är fortsatt nytändning, hemmaderbyn och möjligheter att utnyttja bättre faciliteter (till exempel mycket bättre familjeläktare, bästa syn-platser och att utfyllnadsplatser ens existerar) som står för grund till detta. Jag är övertygad!

Vart än vägarna bär – jag längtar alltid hem till Gullmarsplan.

Summera Bajenåret 2012 med antingen tre ord?

– Kraftsamling, polisövervåld, hemvändare.

Vad var bäst med 2012?
Att vi ÄNTLIGEN ser ut att ha en tydlig vision på vad vi vill. Mr Berhalter kan ha varit det bästa som hänt Hammarby. Det finns hopp om framtiden!

Vad var sämst?
Utan tvekan förlusten mot Sirius i cupen. Så oerhört dåligt!

Berätta någonting som omvärlden inte vet om 2012.
Boxer-Robert har blivit far till dottern Estelle. Ett stort grattis!

Vad har du för förväntningar på 2013.
– Vi ska komma på första plats i Superettan. Sedan ska Gregg utses till ”Sir”. Publiksnittet ska ligga över 12 000.

Stort tack Ludvig. Fortsätt med ditt fantastiska engagemang!

Ludvig Lundgren

Foto: Henric Wauge – Hammarby Foto