Kexens kalender 24 – Daniel Katten Andersson

Foto: Ewa Jorenbo

Så har vi då kommit till kalenderns sista lucka, den 24:e. Nackas födelsedag, julafton. Här vill vi hylla vår capo för hans fantastiska och viktiga insatser under året. Och presenterar därför stolt:

Daniel Katten Andersson

”Capo på alla fotbollsmatcher där lägger jag all fokus och energi. Jag brinner för det ultimata stödet till laget. För mig innefattar det många delar som t ex flaggor, bengaler och tifon men framförallt och det allra viktigaste: sången. Jag ger mig inte förrän alla sjunger sig hesa. På vintern håller jag lägre profil och tar det lugnare men jag ser gärna lite bandy och handboll när jag kan.

Jag är 29 år och med i Ultra Boys. Har alltid varit intresserad av ultraskulturen. Jag försöker kombinera Hammarby Fotbolls alla matcher såväl hemma som borta med ett privatliv som innefattar ett jobb som lärare, fotbollsmålvakt i division 3 just nu och en fantastisk och ofta förstående flickvän. Jag har låtit mitt supporterskap till Bajen gått före min egna ”fotbollskarriär” då det är omöjligt att kombinera fullt ut på högre nivå än tvåan men det har det varit värt.”

Hur skulle du summera Bajenåret 2012?

En enorm besvikelse än en gång över att inte gå upp i Allsvenskan och tvingas fortsätta spela i den här skitserien. Stolthet över att så många Hammarbyare fortsätter sluta upp för laget trots att den sportsliga kräftgången fortsätter. Glädje över den fina avslutningen på säsongen med Kennedy/Sundin, många vunna matcher och rejäla urladdningar på läktaren mot både Trelleborg och Öster med mäktiga bengalhav och bra drag.

Vad var bäst med 2012?

Inte fan var det resultaten på planen i alla fall. Jag säger supportrarna, som vanligt numera. Att spela i Superettan tär på oss alla och ibland kan vi bättre men uppslutningen är oftast imponerande och stämningen bra.

Vad var sämst?

Misslyckandet av att inte gå upp i Allsvenskan i år heller. Vi var egentligen inte ens nära att knipa kvalplatsen. Respass ur cupen i första omgången mot div. 1-lag. Misär.

Berätta någonting som omvärlden kanske inte vet om 2012

Att vi i UB inte bara står på en läktare och skriker. Sammanhållningen bortom matchdagarna är sjukt viktig. Det sker många andra aktiviteter. Till exempel vann UBH härom veckan den mycket prestigefyllda innefotbollsturneringen som vi anordnar. Julfesten efteråt spårade som vanligt…

Vad har du för förväntningar på 2013?

Återigen kommer jag drömma om att vinna serien och få spela i Allsvenskan, men det är mer en förhoppning än förväntan som det känns nu efter de senaste åren. Jag förväntar mig ännu mer folk, ännu bättre sång och ett rejält och värdigt avsked av Söderstadion. Som avslutning förväntar jag mig att alla med ultrasmentalitet, alla med intresse av ultraskulturen, alla som gillar UB och SB, alla som vill vara med och bygga upp något unikt på den nya arenan köper säsongskort till kortsidan (sektion 7).

Tack Katten. Vi ses i vår!