Mormor

Tryckte just på: Betala.

Känner mig löjligt vuxen när jag hyr bil. Ett två tre, vuxen! Men är det inte billigt? 599 kronor för fre-sön. Exklusive bensin såklart. Förr var jag med i en bilpool, men det var under en period när jag hade större behov av bil. Det har jag inte längre.

I alla fall så ska jag ta mitt barn i handen och vi ska fara till Örebro. Min hemstad. Där väntar gammo (hennes gammelmormor) med kaffe och en virre. Jag ska hjälpa henne att sortera papper. I en väska i hallen väntar två pärmar, ett gäng plastfickor, två register, bra pennor. Däremot har jag inte löst uppdraget som rör tangenterna på hennes laptop. De är utslitna och hon ser inte M och N. Funderar på om det går att lösa genom en vit penna. Bara sådär, enkelt. Det kanske slits ut. Viktiga utmaningar för en gammo.

Vi ska hälsa på vänner, min bror, Shrekens gudfar, brorsbarn, min fina pappa. Vi ska strosa gator upp och ner som jag känner varje gatlykta på.

Och ja, jag väljer bort Bajenkvällen. Och ja, jag anser detta besök är betydligt viktigare. Och ja, jag hoppas på lapp på luckan senast fredag. Och ja, jag kommer att tänka på de som springer korridorerna runt Hovet. Jag vet att ni kommer att ha träningsvärk i benen på söndag. Det har jag haft varje år. Förrförra året tror jag det var. Då hade jag hand om all livemusik, DJ:s och sånt. Det fattades en endaste kabel och det fanns ingen extra någonstans på hela Hovet. Slutade med att jag fick springa hem och hämta. Det säger lite om förutsättningarna.

Det ligger vansinnigt mycket arbete och frivilligt engagemang bakom Bajenkvällen. Så mycket hjärta, stolthet och kärlek. En stor eloge till alla de som i år slitit och sliter inför denna kväll. Det är inget annat än imponerande, detta event med dess människor och krafter bakom.

bajenkväll_11Foto: Peter Jonsson, från Bajenkvällen 2011 (med en av de finaste jag vet, Gabriel Isoz)