Fascination

Jag är anställd i Stockholm Stad. En kommun med över 40 000 anställda. Fyrtiotusen.
Alla har mail. Som vi är skyldiga att kolla. Dagligen. Helst flera gånger om dagen.

Jag har morrat om det förr men det upphör inte att fascinera mig. Bristen på kunskap. Och att folk 2013 fortfarande verkar ha noll koll på hur en klassisk mailkedja funkar.

En anställd gjorde ett utskick till alla tillsvidareanställda inom utbildningsförvaltningen om att man skulle stoppa nedmonteringen av gymnasieskolorna. Visserligen når det inte alla fyrtiotusen men väl en stor mängd mailboxar. Och på det mailet har folk svarat. Och svarat. Och svarat. Många väljer att skämtsamt haka på tåget. Andra skriker upprört ”ta bort mig från listan”. Några är pedagogiska och förklarar att enda sättet att inte finnas på listan är att säga upp sig. Ändå fortsätter folket yla om att slippa utskicken. Stackars mailservrar.

Jag ler åt en del av kommentarerna. Läser förstås inte alla mailen. Raderar mest.

Det var värre första gången det skedde. Då kom det flera hundra mail på ett par dagar. Det är inte samma flöde nu. Så tack å lov kanske merparten av har fattat.

Jag väljer att finnas kvar på listan. Trivs trots allt som anställd i Stockholm Stad.

Image