Dagen före

När datumen för de första träningsmatcherna lanserades var vi i december förra året. Det kändes som en ocean av tid dit och förtvivlat mycket vatten skulle rinna under broarna innan det var dags att skåda fotboll. Det gjorde nästan ont i kroppen av bara vetskapen av att jag skulle behöva vänta så jäkla länge.

Nu är vi där. Det är dags nu. Jag har väntat så länge på just den här dan. Det är skönt när den äntligen kommer.

Om den nu kommer. Tog mig just hem genom kyliga vindar och snöfall. Halt som tusan på vägarna och SMHI pratar om mer än en decimeter snö under natten. Försvinn. Förstår för i helvete inte för mig nu. Jag är så otroligt sugen på fotboll och vill absolut inte få skylten inställt tryckt i fejset på mig i morgon bitti.

Jag fattar förstås att risken är stor. Att det inte blir någon match för att Kung Bore bestämde sig för att förstöra. Har jag väntat så här länge så grejar jag att vänta en vecka till. Om det vill sig så illa.

Jag tänkte köra en dubbel i morgon. Det är nämligen så att juniorerna träningsspelar nere i Södertälje klockan 18. Om vädret tillåter så drar jag förstås dit också.

Vad hoppas man då få se i morgon på Skytteholm? Ska sanningen fram så vet jag inte. Så här få träningar som jag har sett i år har jag inte sett något av de senaste 10 åren. En. Jag har sett en enda träning. Smått skandalöst men nu när jag återigen har klasslärartjänst enbart så är det svårt att få till det där med träningsbesök. Framförallt då laget hittills bara har tränat vardagar och dessutom på Bosön. Helt fel sida av stan för mig som jobbar i Bromma.

Därför är jag otroligt icke-insatt. Jag vet knappt vilka som har varit i full träning. Vet att Erik Sundin precis har dragit på sig fotbollsskorna efter sin knäoperation. Föga troligt att han matchspelar än på ett tag. Vet att några spelare dragits med sega förkylningar och feber. Men därutöver har jag noll koll.

Det blir därför en överraskning i morgon. Precis som Gregg gjorde förra året så låter han alla få spela. Det blir därför två olika elvor som startar varsin halvlek. Enligt Hammarbyfotboll.se är det fokus på defensiven. Låter onekligen rätt tråkigt. Men kanske klokt.

Vasalund har jag nollkoll på. Jag vet att Enis Al-Guwary och Mahmoud Eid med förflutet i HTFF numera spelar i Vasalund. Såg ett par matcher med dem förra året. De håller till i division 1 Norra. Och spelar i otäcka Solna. Ungefär så mycket vet jag.

Hör snön piska mot mina rutor. Det känns onekligen instabilt där ute. Men hoppet är det sista som överger mig. Jag både hoppas och hoppas att det blir match i morgon. Tror gör jag inte riktigt, nämligen.

Jag har redan nu sett till att stoppa kontanter i min plånbok. Noterade att hemmalaget kräver oss på sextio bagis i entré. Vill inte stå där och behöva traska upp till Solna Centrum i onödan. Därför påminner jag alla ni andra som också tänkt se matchen att förse er med kontanter i förväg. Fröken påminner också om långkalsonger, termobralla och mössa. Så det så. 🙂

Ses i Mordor i morgon. Förhoppningsvis.

snoboll