Fint och fotboll. Och längtan. 22 #dagarkvar

Det var match på Stadshagen idag. Solsken. Vänner.

Och stundtals riktigt fint spel. ”Shit, vad bra han är Viktor Nordin”. Ord som hördes från folk runt omkring. Han imponerade. Tog för sig. Det kändes som att många verkade förvånade. Det var inte jag.  Glatt överraskad – absolut.  Men inte förvånad. Jag har ju följt Viktor hela förra säsongen. Han är talangfull, onekligen. Rätt skalle verkar han dessutom ha. Det ska bli roligt att följa hans framfart vidare.

Ännu en gång så är prestationen godkänd. Resultatet är det inte. 1-1 är inte bra sett till hur matchbilden såg ut. Vi måste göra fler mål. Chanserna fanns där. I mängder. Men bara Thomas Guldborg lyckades göra mål. Det var i och för sig riktigt vackert. En perfekt hörna från höger slagen av Kung Kennedy. Guldborg kommer perfekt inne i straffområdet. Nickar hörnan i vinkel, rätt upp i målvaktens högra hörn. Helt otagbart. Och sicken glädje han visade. Det där målet kändes skönt.

20130316 - Hammarby vs TPS Åbo1 - 1
Guldborgs målnick! Foto: Peter Jonsson

Förutom Viktors insats, han byttes in i första halvlek efter det att Nik Ledgerwood klev av med vad som såg ut att vara en känning i låret, så gläds jag mycket åt Billy Berntssons insats. Han var otroligt aktiv i offensiven men skötte även defensiven riktigt bra.

Sen tror jag också, sett till de senaste två matcherna, att Nahir Besara kommer att bli viktig för oss. Jag är övertygad om att även Gregg nu ser att det är på det centrala mittfältet han ska spela.

Nu ska det sanningsenligt poängteras att motståndet nog inte var det allra bästa. Jag tyckte att TPS Åbo var tempofattiga och lite ostrukturerade. Därför kändes det surt att vi tillät de att komma in i matchen i den andra halvleken. Det var ungefär samma scenario mot BP. Total kontroll i första, för att tappa skärpa och spel i slutet av andra. Kvitteringen var vacker. Ett distansskott som gick ribba in.

Jag tyckte om att se att ytterbackarna ofta var med i anfallet. Att vi hade med en hel del folk i offensiven. Det jag inte tyckte om är att bollen inte går i mål. Det saknades inte chanser idag, men den där viktiga skärpan i sistaläget fanns inte där. Jag hoppas att det beror på försäsong för tanken att det sitter i väl när serien startar oroar mig. Det har vi inte råd med. Vi har inte råd att dominera matcherna fullkomligt men tappa poäng.

Nästa helg spelar vi borta mot Åtvidaberg. Det ska bli spännande att höra hur det ser ut då. Den matchen kommer jag inte att ha möjlighet att se, men ska försöka lyssna på websändningen. Härliga Bara Bajen som kör webradio. Vilken ynnest!

20130316 - Hammarby vs TPS Åbo1 - 1

Nahir Besara. Foto: Peter Jonsson

20130316 - Hammarby vs TPS Åbo1 - 1

Viktor Nordin. Foto: Peter Jonsson

På fotbollen delades det även ut små presenter, eller vi kan säga minnesmärken, från BajenFans. I morgon är det ju det jag just nu längtar ofantligt mycket till. Söndag. DEN söndagen. Jag inleder den med brunch hos härliga bandyfamiljen W i tantolunden, för att sedan åka infernotåg till Solna. SM-final i bandy. Det ska bli så otroligt roligt. Jag längtar.

klibbor

Det blev en fin dag. Som innehöll oerhört mycket höga saker. Fina saker. En fotbollsmatch följdes av 2-årskalas. För den finaste tjejen i hela världen.  Jag åkte till brorsan för att fira Noras födelsedag. Det var fint. Som jag redan bloggat mycket om så är vi uppe i en tid av mycket sorg. Ledsamhet, saknad och tomhet. Då finns det få saker som kan fylla det så som barnskratt. Det är tur att vi har Nora. Hon har precis fått två små tvillingsyskon som även de ska bli fantastiskt roligt att få lära känna.  Min bror och jag ägnade en del tid åt att knåpa på det vi ska säga under pappas minnesceremoni nästa helg. Vi ska ha en borgerlig begravning för pappa. Vi ska göra det på vårt sätt. Min bror och jag ska hålla i det hela. Det blir en utmaning rent känslomässigt, men samtidigt känns det så ofantligt rätt. Vi kommer att vara på en plats som betydde enormt mycket för pappa. Och vi gör det ”Stickan-Style”. Ni får hålla tummarna för mig nästa fredag.

Här är hon. Ett av de stora ljusen i mitt liv.

norawebb2
Nora. Foto: Moster Lina

Nu längtar jag till söndagen. Jag håller tummarna för att det blir en magisk bajensöndag.  Jag behöver det. Vi behöver det. Vi förtjänar det. Jag lovar dyrt och heligt att jag ska göra allt jag kan från läktarplats i morgon. Ska verkligen se till att grabbarna på isen får det stöd de förtjänar. Vilken sagolik säsong de har genomfört.
Samtidigt pågår ett annat iskrig. Det är tråkigt att jag inte kan klona mig. För jag hade gärna varit i MB-hallen och stöttat hockeykrigarna. De förtjänar det nämligen också.

Jag inledde den här lördagen med att sätta in en femhundring till Hammarby Handboll. Jag hoppas verkligen att vi lyckas rädda den sektionen. Jag hoppas också på ett fullsatt Eriksdalshallen vid sju i morgon. Det förtjänar handbollskrigarna.

En ynka liten natt kvar till det som kan bli en historisk bajensöndag. Än lever drömmarna.

Det är 22 #dagar kvar till fotbollen startar. Förhoppningsvis i Borås. I så fall är jag på plats.

Vi ses i vimlet, på barrikaderna. Alla ni i den grönvita, underbara familjen.