Ny teknik

… nya möjligheter…

Har fått de där efterlängtade klapparna på axeln idag. I rollen som skribent. Min text jag skrev igår har lästs och delats vidare av många. Olika klubbfärger. Många som höll med mig. Även oinvigda. Jag blir både generad men också väldigt stolt.

Kollegor på skolan som läst. Som berömt. Sa att de tänkt ett steg till.

Det får mig att tänka på den nya tekniken. Som väl egentligen inte är ny längre. Vi bara säger så.

På möjligheterna att sprida ordet. Skapa debatt. Bilda oponion. Det är fint. Jag gillar verkligen vår blogg.

Ordet. Tänker på det i min yrkesroll också. Att möjligheterna till kommunikation blivit flera. Att jag kan använda de på så många sätt.

Mail och sms. Viktiga redskap för mig i kontakt med barn och föräldrar. Numera helt ovärdeligt.

Förutom den rena kommunikationen med och informationen till föräldrar så använder jag den med barnen. Inte alla men några stycken.

Jag har en femma. De är på sitt tolfte år. Och så otroligt olika. Några gillar att lattja i skogen på rasterna. Fäktas med pinnar fast man inte får. Andra spenderar all ledig tid på fotbollsplanen. Någon gömmer sig bakom ett hörn och säger ”Bu!” varannan morgon.

Sen har vi de där som är så otroligt ansvarsfulla. Som skriver texter så att jag baxnar. Som pratar flera språk obehindrat. Som kan så oändligt mycket mer än jag kunde när jag var elva. Som äger sitt utvecklingssamtal och ber mig om stöd för att få föräldrar att lätta lite på sin kravbild.

Elever som vill ha detaljerad feedback på texter de skriver. Som vill ha råd när de ska skriva en insändare till lokalpressen.

Här är mailen helt oslagbar. Här kan jag ge dem saker jag sällan hinner ge individuellt i ett klassrum med 24 barn.

Som nu. När S smsar mig och undrar vilken tid på dagen i morgon de ska skriva sitt geografiprov. Hon och hennes mamma ska onlajnboka en återbudstid hos tandläkaren. Hon vill absolut inte missa provet.

Jag svarar förstås att hon kan få skriva vilken tid som helst. Men att hon gärna får påminna mig om hon vill skriva direkt på morgonen för att jag tenderar att glömma saker över natten.

Vet ni vad elvaåringen svarar? Att jag verkar komma ihåg det mesta. Och att jag är grym som svarar henne så här dags.

Se där. Där blev JAG boostad av min elev.

Ny teknik – nya möjligheter…..

image