Ta hand om varandra – trevlig midsommar!!

20130621-082905.jpgI dag är det midsommarafton. Jag har ju alltid blandade känslor inför högtider och det sitter delvis kvar sedan tiden jag arbetade med barn. Högtid betyder alkohol som betyder många barn far illa. Historierna från barn som berättade om missär och rädsla efter just midsommarhelgen sitter djupt kvar i mig. Midsommar för många betyder familj och gemenskap, jordgubbar, glass och midsommarstång. Men också.. ja ni vet – fylla, misshandel. Och ensamhet.

Det var efter en midsommarhelg som jag tog beslutet första gången att sluta dricka alkohol. Vad som hände är inte något jag kan prata eller skriva om, men beslutet var det bästa jag tagit i hela mitt liv. Jag blev inte nykterist då direkt, utan det dröjde några månader efter.

Vi lever i ett tolerant samhälle på många sätt. Men ibland blir det väldigt konservativt. När människor stäng ute ur gemenskaper. Alla borde se sig om i sin närmaste omgivning efter dem som mår dåligt och det kan räcka med små saker för att göra den här helgen mer uthärdlig för de som kommer att ha det tufft.

Själv börjar jag min midsommar med att kolla in träningen på Årsta och sen hänga med familj och vänner på Ingarö. I kväll blir det tillbaka till Stockholm och kompisar, de som firat på dagen och de som inte firat.

Önskar alla en fin midsommarhelg. Och ta det lugnt med spriten. Men viktigast av allt – ta hand om varandra!!