Syskonbarn

Den här sommaren har innehållit mycket. Fantastiska resor, spännande möten och solsken.  Men även ett par tunga grejer. Men juni och juli får absolut godkänt. Jag hoppas också att augusti tänker leverera.

De senaste dagarna har jag reflekterat kring andra saker än Bajen.  Tro det eller ej. Jag har tänkt mycket på det där med syskonbarn.  Jag är förärad med tre. Brorsan har Nora 2,5 år och sen kom Maj-Clara och Olle den där måndagen i februari när jag gjorde en detour till London.  Den där märkliga veckan då en felbokad flygbiljett blev en liten grej. 

Tvillingarna kom och sex dagar senare dog pappa. Han fick ju sorgligt nog aldrig chansen att träffa dem

image

Maja-Clara och Olle

Men det har jag fått. Och efter att ha spenderat några dagar tillsammans uppe på landet slås jag över hur himla mycket jag tycker om dem. Nora är sedan tidigare enormt central i våra liv. Att jag verkligen känner kärlek.

Anna har också en fantastisk relation till sina syskonbarn.  Jag vet att hon älskar dem över allt annat. Det märks tydligt hur viktig hon är även för dem.  Jag tog upp det med henne över en sushi häromdagen. Fascinationen över de starka känslorna man kan känna.

Hon hade som vanligt en väldigt klok reflektion.  Att det också beror på om man tillåts tycka om. Att man släpps in av de som är föräldrar. 

Jag är sjukt tacksam över att brorsan å Hanna gör just exakt det. Att jag som faster får skapa min egen, starka relation till deras ögonstenar.  Att de tillåter mig och även min mamma att få ta stor del av deras barn.

Så fina. Och så fruktansvärt viktiga.

Jag är på Munsö nu. Nora är här. Hon har precis somnat.  I morgon tänker jag ta med henne till ett av mina paradis. De lovar solsken så vi ska bada.

image

Nora i ”blåblärsskogen”.

Om ett par år ska hon förstås få följa med på fotboll.  Det längtar jag efter. Att få gå på Hammarby med henne.

På söndag får jag dock äran att gå på fotboll med min guddotter och hennes brorsor. Tre fantastiska barn de också. Väldigt viktiga för mig. Tror faktiskt nyckeln även där är deras föräldrars tillåtande inställning.  Att jag genom åren gärna fått hänga med dem.

Tacksamhet och stolthet