Böcker

Igår såg jag en dokumentär om det skandinaviska deckarundret. Jag fastnade. Blev sittande och såg favorit på favoritförfattare passera revy.

Inte bara där fastnade jag utan även i deckargenren. Där är jag nedsjunken djupt. Sommaren är min bokläsartid. Då lustläser jag. I mängder. Har nog läst ett tjugotal deckare nu i sommar. Vissa riktigt bra medan andra mer slätstrukna.

Jag vet att jag borde bredda mig. Läsa annat och helst även på engelska.  Men det blir liksom inte så. Jag trivs bra på upptrampade stigar. Gillar vägar jag känner igen.

I sommar har jag läst en hel del svenska kvinnor. Just nu är det Kristina Ohlsson ”Tusenskönor”. Har plöjt ett par Carin Gerhardsen också.

image

Jag läser snabbt. Förmodligen för fort. Vet att det är därför jag fastnar i samma genre. Kan hänge mig åt läsningen mer avslappnat.  Behöver inte tänka.

Försökte mig på ett par faktaböcker. Insåg i båda att jag inte hade koncentrationen och förmågan att ta in. Återgick till de blodstänkande deckarna. Och tempot.

Sista helgen innan jobbet börjar. Sista nätterna med läslampa.  Kan inte sluta. Tillhör inte de som kan läsa en kvart  och sen släcka. Börjar jag läsa blir det lätt i timmar. Och för lite sömn som följd. Därför blir det mest ledighetsläsning för mig.

Jag är ruskigt nöjd med min läsplatta.  Att kunna låna böcker från bibblan hemma vid min dator. Oerhört smidigt. Den är liten och lätt. Lång batteritid. Vill verkligen slå ett slag för den.

Böcker. Orden. Miljöerna, personligheter och händelser. Språk och tankar. Verklighetsflykt. Och intryck. Samt längtan efter uppföljaren. Just nu står nästa Arne Dahl och Jo Nesbö högt på min önskelista.  Böcker som inte ens är skrivna än. Men jag längtar på riktigt. Hoppas författarna förstår hur bråttom de har. Skriv för bövelen. Jag vill ju veta hur det går för karaktärerna. De som jag bryr mig om. Känner.

Jag läste jämt som barn. Som ung vuxen också.  Senaste decenniet har det blivit framförallt kring jul och sommaren. Men skulle bli fattig utan böcker.

Om ni fick välja en bok ni tycker jag absolut ska läsa, vilken blir det då?