Lite Bajenkänslor

Hösten. Jag tillhör dem som gillar hösten och den är speciellt välkommen nu efter en fantastisk sommar. Vintersporterna börjar dra igång och jag är förväntansfull och ser fram emot framför allt bandyn men också hockeyn och handbollen. Det blev ingen mirakelhöst för fotbollen. Inte för att någon väl egentligen trodde på det och begreppet kom till med viss ironi. Men så länge det finns en strimma hopp så räknar man ju på möjliga utgångar i den där tabellen. Så kommer det alltid att vara.  Men där på läktaren i Landskrona i lördags dog den sista lilla strimman av hopp om mirakel den här säsongen.

5.30 satte vi oss på bussen vid Gullmars i lördags

5.30 satte vi oss på bussen vid Gullmars i lördags

 

 

Det blev en fin hemresa från Landskrona, trots en något kaosig ditresa och sportslig misär. Jag har tänkt på den vid flera tillfällen i dagarna, små händelser, samtal, möten som blir till betydelsefulla minnen. Vi skojar ju ofta om att vi är galna som sitter och åker så många mil för att se Bajen i Superettan. Och faktum är att många tycker att vi är jätte jättekonstiga, men det väcker också nyfikenhet. I dag på fikarasten fick jag massor av frågor om vad det är som gör att jag väljer att göra det här. Jag berättade om passionen, gemenskapen – möjligheten att möta människor som jag annars inte skulle träffat. Kompisskap som vuxit till djup vänskap. Känslorna. Spänningen. Hoppet. Lojaliteten. Ja, ni vet ju. Samtidigt som jag berättar blir jag så stolt.

På söndag blir det en något kortare resa till Jönköping.

I slutet av förra veckan fotade jag en träning på Söderstadion. När vi kom in stannade vi alla upp, spelare, ledare och besökare. De har börjat riva Östra läktaren. Ingen av oss var beredda på det. Det kändes i hjärtat, mina ben vek sig nästan.  Jag gick över dit och pratade med Olle, en av arbetarna. Han berättade att det bara är Östra som skall rivas nu, resten kommer att stå kvar ett bra tag till. Det var fint att prata med honom och höra att han är Bajare och river med värdighet. Vi pratade om våra minnen från Söderstadion och han berättade att han även var med och byggde Östra och det nu var smärtsamt att riva.

Olle

Olle