Om vikten av kvalité

Ligger i sängen. Det är fortfarande mörkt ute. Jag förbannar det faktum att vakna tidigt när man äntligen hade chansen att sova. En trist klassiker.

Hör hur vinden viner utanför. Jag bor på sjätte våningen på en gata med idel höga hus. Det blir liksom en vindtunnel här. Blåser alltid mycket. Just nu tjuter det stundtals rejält och rutorna skakar till. Det var det som väckte mig.

Vi värvade en spelare igår.  Från Kalmar. Erik Israelsson skrev på ett treårskontrakt. På pappret en klassvärvning. Kvalité.  Bra jobbat!

På medlemsmötet i torsdags presenterades inga nya tränare eller nya spelare på plats men väl en info som jag blev glad för.  Som jag tänker bevaka stenhårt då viss oro över att det bara stannar vid ord onekligen finns.

Vår VD berätrade att Hammarby Fotboll äntligen ska börja arbeta mer fokuserat kring kvalitetsarbete. Inte en dag för tidigt.  Det är i mina ögon skandalöst illa att man inte har vettiga rutiner kring så viktiga saker som medarbetarsamtal, utvärderingar och visionsarbete. ”Vi vill lämna vilda västern” var ett uttryck som nämndes under mötet, kanske i ett annat sammanhang än just kvalitetsarbete,  och det här tänker jag följa upp.

Jag tror – precis som många andra –  att det är helt avgörande för Hammarbys sportsliga framgångar att bolaget bedrivs på ett professionellt sätt. Att man strukturerat och målmedvetet ser till att alla drar åt samma håll, att högerhanden vet vad den vänstra både gör men också hur denne mår.

Här finns i mina ögon ett utvecklingsområde stort som ett av Himalayas berg. Ett berg som måste börja bestigas nu. Jag personligen har försökt väcka frågan tidigare och kan lite bittert tänka att vi borde varit halvvägs upp på det där berget nu. Jag vet att det är fler som driver frågan.

Men jag ska ge mig den på att den här resan börjar nu. Jag ska lägga stor egen kraft på att bevaka och följa upp. Fråga, påpeka och peppa. Bidrar gärna konkret om jag behövs. Jag ser det här som Kindlunds kanske viktigaste arbete. Det är på längre sikt man kan se ett resultat men det måste starta nu.

För mig är det en förutsättning för att kunna nå dit vi alla vill.  Tillbaka till Allsvenskan. 

image