Feliz Navidad

image

Mitt senaste blogginlägg andades ångest och trötthet. Men det vände där.

På torsdagen fick jag två fina besked. Dels en utökad behörighet till min lärarlegitimation men också beskedet från mammografin att allt såg ut som det skulle. Senare på kvällen drack jag bubbel för att fira.

På fredagen var det skolavslutning.  Samtidigt som jag står där framför min fina, men jullovslängtande klass, knackar det på dörren. In kommer Ebba. Helt oannonserat och väldigt oväntat men så sjukt jävla fint.

Hon tog sin lediga dag, susade från Huddinge till Bromma för att ge mig en kram. För att hon tyckte jag behövde det. Det betydde ofantligt mycket för mig. En handling jag uppskattade så otroligt mycket.  Men också något jag ska lägga på minnet och föra vidare.

För oj vilken energi det gav mig.

Nu sitter jag i shorts på en uteplats på Gran Canaria.  Har läst böcker och ondgjort mig över högljudda, holländska ungar. Tagit långa promenader längs en blåsig, men vacker strandpromenad och känt solens strålar värma en vinterblek kropp.

Semester

I morgon är det julafton.  Jag är väldigt långt borta från Nackas Hörna.  Jag kommer inte att höra Magnussons jultal. Inte heller kommer jag att kunna krama alla mina underbara grönvita systrar och bröder. Men i tanken är jag där.

God Jul alla underbara vänner. En extra stor kram till dig Ebba för att du är den du är.