Kolonilottspepp

Magnolian hör till det som först vaknar på lotten. Men än är det lång tid kvar..

Magnolian hör till det som först vaknar på lotten. 

Det är februari och vintern har relativt nyss kommit, ändå är det vår i mitt huvud.  Det är tanken på varma vårkvällar och seriestart i fotbollen som håller peppen uppe. Och längtan till kolonilotten.

Axel fixar högtalare

Axel fixar högtalare

Under åren med kolonilott har den där peppen gått upp och ner. Det har funnits vintrar när tanken på lottsäsongen enbart har framkallat ångest. Tankar på allt som inte gjordes under hösten och allt som jag inte skulle hinna med tidig vår på grund av jobbresor etc.

Skillnaden nu är min bror. Axel. Som engagerat sig till 100 procent och som för någon vecka sedan började fullständigt bomba min chatt med kolonilottspepp. Han slukar böcker och kollar trädgårdsprogram, excellblad med arbetsplanering är framtagen och dag för förkultivering på min balkong är bokad. Bygglov för en liten verkstadsbod är inlämnad och nya verktyg är inhandlade.

Så nu är jag där i tanken. I vår lilla oas på Södermalm. Med vänner. Familj. Grill. Sol. Dofterna av gräs och sol.