Veganlycka – en lång resa dit.

Vegansemlor från Kafé 44

Vegansemlor från Kafé 44

När jag blev vegetarian på 1980-talet i Täby var jag den enda i hela skolan som åt vegokäk. Jag fick gå ut i köket och hämta mina morotsbiffar. 12 år var jag och fast besluten att sluta äta djur. Hemma var det inga problem, då hela familjen var positiva och hakade på. Men av vuxenvärlden i övrigt togs det emot med stor skepsis. Kurator kopplades in, möten med skolsyster och föräldrar :

”Anna har svarta tankar, hon säger att hon inte vill inte äta döda djur – vi är oroliga och vi funderar också på om det kan vara ätstörningar även om vi har spionerat på henne i matsalen och kan konstatera att hon äter bra.”

Det var vad klassföreståndaren uppbackad av kurator med fler sa till mina föräldrar vid insatt krismöte. Pappa förklarade att han snart var färdig läkare och ställde sig väldigt positiv till att äta vegetariskt. Och alltså – vi käkade fisk, skaldjur, ägg, mjölk etc.

Det blev några tuffa år då jag ständigt fick försvara mig framför allt inför vuxna, men så klart också inför kompisar. Men redan i gymnasiet, i Södra Latin, var allt annorlunda. Jag var ingen utomjording längre!

Och ja – utvecklingen för egen del blev sådan att jag övergick helt till vegankost 1997. Ett naturligt steg i en process. Ett val jag inte ångrar och som jag mår väldigt bra av. MEN fasen vad jobbigt det är ibland att läsa innehållsförteckningar, alltid behöva kolla med restauranger när man ska ut i större sällskap etc.

Samtidigt händer det grejer nästan dagligen på veganfronten. En revolution skulle jag vilja kalla det.

Jag minns att jag förut ofta tänkte att det vore en dröm om det en dag skulle finnas sojamjölk på Konsum eller Ica.

Och ja, i dag finns sojalatte på så gott som alla kaféer, stort vegoutbud i varenda livsmedelsbutik med tusen sorters alternativa mjölker. Och bara för ett kort tag sedan kom en OST som är så jävla god. Har annars inte gillat sojaost. (Jeezly heter den). Sedan några år tillbaka har flera pizzerior här på Södermalm veganalternativ med smältbar ost o s v.

Så har vi favorithaket, Kafe 44 där allt är vegan. I går började de med semlor och i dag åt jag årets första. Den får betyg 5 av 5 möjliga.

DET ÄR VEGANLYCKA.