En magisk dag

image

Idag har jag fått uppleva något riktigt bra. Ett minne för livet. Något jag väldigt gärna vill dela med mig av.

Först av allt ett tack. Tack Gustav Gelin för att du tipsade oss om det här. Utan dig hade vi aldrig hittat till ”Hush tours”.

image

Idag har jag besökt både Harlem och Bronx. Jag har gjort en resa i Hiphopens tidiga år. Vi har besökt platser, hört historier och fått uppleva saker jag aldrig trodde jag skulle få göra.

image

Vår MC på dagens tur var ingen annan än Grandmaster Caz. En av pionjärerna. Han var själv med där i navets centrum.  Även om han förtretligt nog inte var med den där sommardagen den 11e augusti 1973 då den första dokumenterade hiphop-tillställningen ägde rum. En oansenlig föreningslokal där en gymnasietjej bjudit in till fest. Där hon bett en kompis spela skivor och dit det såldes biljetter i området.

Den festen pratade man om länge. Den festen var startskottet för en helt ny musikstil.

image

Vi fick se makalös grafitti, lyssna på otroligt spännande anekdoter och även själva pröva på breakdance. Tror nog att herr Gelin glömde berätra att jag skulle stå i en ring i Harlems Projects med boende hängandes ut genom fönstrena och dansa.

Kanske hade den lilla detaljen fått mig att inte våga åka men så här i efterhand känns det sjukt stort att ha gjort det.

image

Vi käkade soul food i Bronx och slussades runt till platser jag aldrig hört talas om.  Vi åkte i en bekväm minibuss med folk från alla världens hörn.  I bussen bjöds vi på musik från hela tidslinjen varav en hel del liveframträdanden av Caz själv.

Till saken hör att jag inte kan särskilt mycket om hip hop. Lyssnade lite grann på det tidiga nittiotalet men kunde absolut ingenting om urspunget. Nu kan jag betydligt mer.

Det var helt perfekt. Bra tempo, otroligt berättande och verkligen något jag vill rekommendera. Turen tog drygt fyra timmar. Väldigt väl spenderade timmar må jag säga.

Vi var supernöjda och tagna av upplevelsen alla tre. Helt eniga om att vi nu uppmanar alla musikintresserade New York-besökare att åka med.

image

Självklart är Grandmaster Caz nu bajare. Det såg Malin till.