Ljus och värme

image

Vi är inne i mars. På morgonen kvittrar småfåglar om annalkande vår. Gympaskor och vårjacka. Inte skrapa bilen. Inte lämna hemmet i beckmörker. Se den där ljusa, skira strimman av morgonsolen i horisonten.  Ljuset som fyller mitt klassrum redan klockan sju.

Ändå finns det mörka moln. Jag har vänner som vakar.  En sjuk mamma, en dålig mormor. Ser hur det sliter på dem när anhöriga mår uselt. Får mig att känna liknande känslor som när pappa var som sämst. Ångesten hos honom. Hur alla besök på sjukhus tärde.

Hur jag beundrade personalen som slet och gjorde sitt yppersta. Som tog hand om honom men också om mig. Som gick på knäna för vår skull.

Ikväll tände jag ljus här hemma för Ekots korrespondent Nils Horner som mördades kallblodigt i Kabul idag. En radioröst jag alltid beundrat, lyssnat noga på,  imponerats av. Kampen för att rapportera hem till oss.

Jag tänder ljus för alla de som kämpar. Tänker också på Showan i Malmö som blev knivhuggen av nazister.  Detta mörker.

Tänder ljus och välkomnar ljusare tider. Det bara måste vända.

image