12 dagar kvar: Supporterpanel

Foto: Ewa Jorenbo

Foto: Ewa Jorenbo

Daniel ”Katten” Andersson, UB

Bara 12 dagar kvar till seriestart. 12 är supportrarnas siffra. Hur skulle du vilja beskriva Hammarbys supportrar?
-Hammarbys supportrar är hängivna och starka. Vi viker inte ner oss. Motgångar är vanligare än medgångar vilket har härdat oss. Att det är så mycket folk både hemma och borta i Superettan fortfarande är ett bra bevis på det.

Vilka är dina egna känslor inför säsongsstart?
-Nu när det närmar sig ordentligt kommer mina känslor fram. Jag blir mer och mer laddad. Cupen var en bra smygstart på tävlingssäsongen. Jag är inte speciellt intresserad av försäsongen i övrigt. Jag hoppas att Nanne har fått lära känna gänget och lyckats svetsa de samman inför serien. Att det finns en bra känsla nu när det snart gäller på riktigt.

Vem ser du som vårt viktigaste nyförvärv?
-Jag hoppas att alla nyförvärv ska kliva fram nu när truppen har rensats så på gamla spelare. Persson tror jag blir viktig och så blir det spännande att se om norrmännen kan leverera när det är skarpt läge.

Vad anser du vara realistiska förhoppningar, rent sportsligt?
-Jag hoppas alltid på att vi går upp men har blivit allt mer pessimistisk med åren. Jag tycker ändå att det är en realistisk målsättning även om vi kanske behöver mer tid med det nya lagbygget.

Åter till supportrarna. Vilka viktiga supporterfrågor ser du på vår supporterhimmel inför den här säsongen?
-Jag tror att det säkerligen kommer fortsätta diskuteras om klackens placering i Bajenland. Något vi supportrar borde lyfta upp mer och påvisa är det absurda i de godtyckliga avstängningarna, nu upp till tre år, och det brutala polisövervåldet som många oskyldiga supportrar blir utsatta för. Jag är riktigt rädd att polisen kommer ha ihjäl någon snart. Avslutningsvis tror jag att UBs 15-årsfirande kommer sätta avtryck.

Vi ses på läktaren!

 

Maria

Maria Lemberg, vice ordf i Bajen Fans. Bara 12 dagar kvar till seriestart. 12 är supportrarnas siffra. Hur skulle du vilja beskriva Hammarbys supportrar?
För mig betyder Hammarbys supportrar väldigt mycket. – Det är fantastiskt hur så många olika själar från alla möjliga hörn kan enas och ha samma kärlek till ett lag.

För mig är Hammarbys supportrar en till familj som jag kan känna trygghet hos.

Vilka är dina egna känslor inför säsongsstart?
Jag har som inför alla säsongstarter en nästan överoptimistisk förhoppning. Jag hoppas att i år är året som vi tar steget upp och vi alla står enade.

Vad har du för intryck av försäsongen?
Det lilla intryck jag har fått av försäsongen har varit positiv, det har inte sett perfekt ut men bra. Det är svårt att bara på några matcher se hur säsongen kommer att se ut. Vi har nästan ett helt nytt lag som måste spela ihop sig, hitta varandra och det är något som kommer.

Vem ser du som vårt viktigaste nyförvärv?
Jag får fega ur och diplomatiskt säga att jag tror att alla nya spelare är viktigast för att hela laget ska lyckas.

Vad anser du vara realistiska förhoppningar, rent sportsligt?
Det är tråkigt att vara realistisk. Det är för mig inte synonymt med Hammarbyare att vara realistiska. Men om jag måste.. jag tror inte att vi kommer gå igenom serien felfritt. Vi kommer att ha våra dalar. Jag tror inte heller att vi kommer att ta en direktplats till allsvenskan utan vi får en kvalplats och får möta laget som hyr in sig på södermalm.

Åter till supportrarna. Vilka viktiga supporterfrågor ser du på vår supporterhimmel inför den här säsongen?
I år vill jag att alla supportrar hittar tillbaka till den gemensamma glädjen till klubben vi alla älskar. Vi har haft några tuffa år sportsligt och när vi inte får yttra det på läktarna med hjälp av tifon, sånger och känslan som infinner sig innan en stormatch. Vi måste hitta tillbaka till just det.

 

Anton

 

Anton, Söder Bröder

Bara 12 dagar kvar till seriestart. 12 är supportrarnas siffra. Hur skulle du vilja beskriva Hammarbys supportrar?
– Äkta, Passionerade, Härdade. Världens skönaste gäng.

Vilka är dina egna känslor inför säsongsstart?
– Inför malmömatchen var jag uppriktigt sagt nervös, det hade varit så jävla kul om vi gick vidare men det kändes som en övermäktig uppgift. Såhär med facit i hand hade vi ju kunnat ta det om Malmö inte fått sin straff och Torsteinbö inte blivit felaktigt avvinkad för Offside. Tidigare säsonger så har jag varit nervös inför säsongen men just nu känner jag bara ett angenämt lugn. Det är så jävla skönt att vi har Mats och Nanne på plats

Vad har du för intryck av försäsongen?
– Jag måste säga att jag är sjukt imponerad över vad Mats och Nanne har åstadkommit såhär långt. Först lagbygget där man inte bara har värvat duktiga fotbollsspelare utan också karaktärer med ledarprofil och som verkar fungera bra tillsammans. Fotboll är en lagsport och då tror jag är det minst lika viktigt att bygga en bra grupp som att bygga ett bra fotbollslag rent tekniskt. Sen att Nanne har lyckats träna ihop det här laget så pass bra som han har gjort… Dom har tränat ihop i vadå, 3 månader? Och det ser redan bättre ut än på jävligt länge och vi var nyss nära att slå svenska mästarna i cupen. Jag är imponerad som sagt.

Vem ser du som vårt viktigaste nyförvärv?
– Nanne Bergstrand utan tvekan. Om jag måste välja en spelare så tror jag Johan Persson kommer vara vår MVP i år, om han kan undvika för många gula kort. Solli verkar intressant men har sett för lite av honom för att kunna uttala mig. Sen tror jag nog att en central spelare kommer vara vår viktigaste spelare och som jag har förstått det kommer han spela på kanten.

Vad anser du vara realistiska förhoppningar, rent sportsligt?
– Det ser bättre ut än på länge men jag vet för lite om dom andra lagen för att kunna uttala mig.
Och med tidigare säsonger i backspegeln försöker (observera försöker) jag att inte ha några förhoppningar så man kan bli glatt överraskad istället.
Åter till supportrarna. Vilka viktiga supporterfrågor ser du på vår supporterhimmel inför den här säsongen?
Hmm. Ja den enskilt viktigaste frågan är att vi ska bo in oss ordentligt på Nya Söderstadion. Och för att Hammarby som kollektiv ska trivas så tror jag att hjärtat, klacken, måste hitta sin plats ordentligt. Jag har varit väldigt engagerad i den frågan och jag är fortfarande så jävla lack på den märkliga lösningen med nedsänkningen av norra nedre och vip-platserna bakom. Det är en värdelös lösning och den verkar inte ens användas på konserter som den verkar vara konstruerad för. Vi måste se till så att norra nedre byggs om så vi kan använda den på riktigt. Nuvarande lösning är inte funktionell, det är en alldeles för utdragen klack och vi måste få den mer kompakt, ska man bygga en stor klack ska man bygga den mer på höjden än på längden. Börja med att bygga om norra nedre och ta med kurvorna så får vi börja där tror jag. Den dagen vi går upp måste detta vara löst.

Sen tycker jag att vi måste vara proaktiva redan nu så att vi den dagen vi kommer upp i allsvenskan igen kan dra nytta av den skjutsen som det innebär. Det finns mycket vi kan göra från supporterhåll men sen tror jag det blir sjukt viktigt att få en kompetent marknadschef på plats. Om vi är med i toppen, börja förbered för att kränga säsongskort så fort säsongen är slut när folk är sugna på mer och har lite mer pengar än i december/januari/februari. Erbjud folk att delbetala osv. När vi går upp igen ska vi ta sikte på toppen och bli störst i Skandinavien. Vi ska göra det för att vi kan och för att vi måste. Vi har alla förutsättningar för att göra det. Potentiaulen finns där, som Nanne skulle sagt det på sin småländska.

Siri

Siri Jonsson Montin, Hammarbykollektivet.
Bara 12 dagar kvar till seriestart. 12 är supportrarnas siffra. Hur skulle du vilja beskriva Hammarbys supportrar?

– Hammarbys supportrar har en otroligt intensiv relation till klubben och sätter verkligen en stark prägel på hela föreningen. Att vara hammarbyare är att leva som hammarbyare, även utanför match.

Vilka är dina egna känslor inför säsongsstart?
Jag känner mig hoppfull! Jag längtar till fotbollssäsongen från dag ett då den tar slut så början av april är alltid förknippat med känslan av att saker faller på plats. Jag tror också att jag delar känslan med många andra bajare att något riktigt bra är på väg att byggas upp, bara vi ger det den tid som behövs.

Vad har du för intryck av försäsongen?
Blandade. Jag tror inte vi bör dra för stora växlar på resultat och individuella prestationer från träningsmatcherna. Men det är skönt att se att det finns en tydlig spelidé från Nannes sida och att vi håller en hyfsat jämn nivå.

Vem ser du som vårt viktigaste nyförvärv?
Jag vill helst inte välja en person som jag tror är viktigast då våra problem sportsligt ju till så stor del bestått i att vi inte haft ett kollektiv som kunnat arbeta tillsammans utan varit tvungna att förlita oss på enskildas prestationer. Jag tycker vi ser hur det nya laget börjar ta form och att det ser positivt ut.

Vad anser du vara realistiska förhoppningar, rent sportsligt?
Avancemang.

Åter till supportrarna. Vilka viktiga supporterfrågor ser du på vår supporterhimmel inför den här säsongen?
På den fronten tror jag frågan om rättssäkerhet för supportrar kommer bli än mer aktuell i och med att regeringen föreslagit och drivit igenom ett antal ogenomarbetade åtgärder som kommer drabba supporterkollektivet. Och lärdomarna vi kan dra från bland annat Malmö är att vi enat måste reagera tydligare och starkare mot polisens övertramp.

Magnus H

Foto: Peter Jonsson

 

Magnus Hagström, Supportrarnas Matchprogram. Bara 12 dagar kvar till seriestart. 12 är supportrarnas siffra. Hur skulle du vilja beskriva Hammarbys supportrar?
– Oj vilken komplex fråga… vi är en rätt brokig skara men några gemensamma nämnare finns ju. Generaliserar man tycker jag att Hammarbysupportrar har anlag för optimistiskt tänkande. Det behövs inte mycket för att vi ska hoppas och tro. Ge oss ny tränare eller något intressant nyförvärv och vi tror omedelbart att nu – nu har vindarna vänt. Och så tar vi ut segrarna i förskott. Det är roligare att vara optimist än pessimist.

En annan egenskap är att vi är väldigt bra på att stötta vårt lag i perioder i motgång, vilket inte minst de senaste säsongerna visar. Det tror jag beror på att vi byggt en kultur kring vår klubb som inte handlar om att laget alltid måste vinna. Hammarbyismen bygger på helt andra fundament: gemenskap och engagemang, vare sig vi upplever med- eller motgång. Vilket inte betyder att vi inte vill vinna.

  Vilka är dina egna känslor inför säsongsstart?
– Jag ser fram emot den här säsongsstarten ovanligt mycket. Man vill alltid tro på sitt lag innan säsongen börjar, i år verkar det finnas fog för optimismen. Jag tror också att Hammarbys utveckling som stort publiklag i ett europeiskt perspektiv fortsätter. Vi har nu tagit oss igenom några riktiga hundår och publiken har bara ökat. Börjar det gå bra kommer givetvis tendensen att fortsätta, vi kan vara på samma nivå som många klubbar i Belgien i Holland och ha 20 000 åskådare i snitt på matcherna. Jag ser också fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla matchprogrammet och få fler att köpa det. Min vision är att vi ska upp till brittisk nivå, där programmen innehåller 60-100 sidor och köps av 25 procent av publiken.

Vad har du för intryck av försäsongen?
– Laget spelar bra och vinnande fotboll, fansen är generellt glad och optimistiska.

Vem ser du som vårt viktigaste nyförvärv?
– Måste väl vara Nanne. Bland spelarna? Erik Israelsson på grund av de signaler den värvningen sänder ut. Här har vi en hyfsat ung startspelare i ett bra allsvenskt lag som väljer att gå till Hammarby och Superettan.

Vad anser du vara realistiska förhoppningar, rent sportsligt?
– En realistisk förhoppning är att vi vinner serien samt går vidare från höstens cupomgång. Men det är också ok om vi bara blir fyra – förutsatt att laget spelar bra fotboll och att man får känslan av en en stor utveckling är igångsatt.

 Åter till supportrarna. Vilka viktiga supporterfrågor ser du på vår supporterhimmel inför den här säsongen?
– Vi har ju några frågor vars aktualitet accelererat den senaste tiden; polisövergrepp och förbundsbestraffningar. När det gäller polisarbetet finns nu så många vittnen på våldsmissbruk att det inte borde kunna passera. Men parallellt med de här frågorna anser jag att det finns ett stort behov av att vi inom supporterleden också rannsakar oss själva. Även om förbund, polis och medier begår en massa fel fråntar det inte oss från vårt eget ansvar. Alla som vistas i supportermiljön vet att det bland oss fans förekommer en massa saker som inte borde förekomma. Hur jobbar vi med sånt? Tycker vi det är okej med inkastade bengaler? Att Hammarbysupportrar hotar andra lags fans och även andra Bajensupportrar? Smällare som skadar/riskerar skada funktionärer och andra? Jag hoppas att 2014 blir ett år då supporterkulturen framför allt visar sin vackraste sida.

Stort tack till samtliga inblandade i denna supporter-panel! Ni är grymma!