9 dagar kvar: Supportrarnas matchprogram

Foto: Peter Jonsson

Foto: Peter Jonsson

I måndags blev jag omvald som ordförande i föreningen Supportrarnas Matchprogram. Ett förtroende jag är otroligt stolt över. Ett gäng jag är ännu mer stolt över. Vi är 26 medlemmar i föreningen just nu och uppslutningen på måndagens årsmöte var 14 stycken. Engagemanget är högt. Jag tänker helt sonika passa på i vår nedräkning och ta den här dagen till att hylla Supportrarnas Matchprogram.

Sedan 2008 har jag fått den stora äran att vara med och till varje hemmamatch göra vårt matchprogram. Hammarby Fotboll valde att lägga ner sitt eget program, ett beslut vi tyckte var riktigt dåligt, och på bara några få veckor trummades en organisation igång som till premiären kunde få ut ett matchprogram. Efter det har vi vuxit både i formatet och i organisationen.

Jag har en förhoppning att ännu fler kommer att börja köpa programmet den här säsongen. Vi kommer att gå upp i pris i år, programmet kommer att kosta 30 kronor, då vi helt enkelt har höjda omkostnader.  Vi hoppas och tror att ni köpare ändå tycker att innehållet är värt pengen. Personligen tycker jag att det är en ynnest att få läsa om Hammarby i tryck. Att fysiskt få bläddra, se de vackra fotografierna på bra papper och riktigt känna häftet mellan händerna. Dessutom lär jag mig saker. Jag älskar det historiska perspektivet. Vår medarbetare Jonas gör en kulturgärning som utbildar mig och många andra i vår historia.

Jag tycker om våra huvudintervjuer. Att varje nummer få läsa en längre, djupare text med någon i laget. Mina kollegor som tar sig an det uppdraget gör alltid ett magnifikt jobb. Jag tror ärligt att jag kan säga att jag inte har läst en enda dålig text.  Jag tycker om bevakningen av motståndarlagen. Det är inget jag har koll på annars, bryr mig rätt lite om våra motståndare, men när jag står där på läktaren strax före match så vill jag gärna läsa.

Vi kompletterar varandra bra. Styrelsen består av en världsklassfotograf i Hasse Fridén, en layoutare som slår allt jag tidigare varit i närheten av i Johan von Friedrich och sen den magnifike Hagström. Redaktören och nestorn. Min idol. Jag hade dessutom aldrig vågat vara ordförande om vi inte haft en sådan exemplarisk och noggrann kassör som Henrik Östling. Utöver det styr Holmis upp distribution och försäljning på ett strålande sätt. Patric Eriksson håller oss uppdaterade på websida och sociala medier.  Ja förresten, ni följer väl oss på facebook?

Utöver det har vi fantastiska skribenter och försäljare som gör sitt yppersta för att fortsätta och förbättra programmet. Alla inblandade är värda en stor eloge. Tack för att ni sliter så! Jag tänker ofta på att jag är så tacksam för att Hagström ringde mig den där dagen -08 och bjöd in mig. På den här resan har jag fått flera nya vänner.

Vi lanserar en till nyhet i år. Möjligheten att prenumerera på programmet. Att programmet kommer hem i brevlådan. I nära anslutning till att matchen har spelats kommer Redaktör Hagström att lägga programmet i kuvert och skicka till de som vill prenumerera. Det dyker alltså upp i efterhand, vilket blir effekten av att vi vill ha så aktuella program som möjligt till matchdag. Ofta levereras programmet samma dag som matchen spelas.  Om du tror att det här är något för dig. Läs mer och anmäl dig här.

Vi behöver fler säljare. Flytten till den nya arenan gjorde det mer tydligt än tidigare. Vi får rapporter om att folk hade svårt att hitta oss. Det är naturligtvis inte bra. Om du är sugen att ansluta världens skönaste bajengäng och bidra till att matchprogrammet når fler så skicka gärna ett mail till mig. Du kommer inte att ångra dig.

Det är nio dagar kvar till bortapremiären. Då får jag anledning att köpa motståndarlagets matchprogram. Då får jag anledning att känna stolthet för ingenting jag hittills sett i serien kan mäta sig med oss. Den tävlingen vinner vi lätt. Jag vet också att Redaktör Hagström har full koll på vårt premiärprogram. Det slipas på ledartexter och intervjuer, bilder planeras och motståndarna kartläggs. Vi är på tårna, förstås.

Jag hoppas att du köper programmet mot Degerfors.

 

suppportrarnas matchprogram falkenberg