6 dagar kvar: Nästa generation

 

kettler

Foto: Anders Ögren

Markus Peterson-Kettler

Hammarbys U19 lag har precis slagit Täby FKs dito med 6-0. En match där det i stort sett bara var ett lag på banan. Täby är seriekollegor och nya i serien. Efter matchen, i vårsolen på Kungsängens IP får jag en kort pratstund med U19s tränare Mikael Hjelmberg.

Micke, serien för er drar igång kommande helg när ni möter BP hemma i premiären. Vilka tankar har du inför säsongen?
-Tanken är att i kombination med att utveckla spelarna också utveckla spelet och vinna så många matcher som möjligt.

Visst är det så att ni också ska spela på samma sätt, med samma system som A-laget?
– Absolut, det är ambitionen. Det är en omställning för många, det är ett nytt sätt att tänka framförallt i försvarsspelet men även i vissa bitar av vårt anfallsspel.  Jag tycker att vi, precis som A-laget, har kommit en ganska lång bit på väg på en ganska kort tid. Det här en process och den blir man ju aldrig färdig i. Den ska man hela tiden utveckla och förbättra.

– Jag tycker att spelarna har anammat det hela på ett väldigt bra sätt.

Har försäsongen varit bra?
– Den har varit bra ur perspektivet att vi har utvecklat vårt spel både i försvar- och anfallsspel.  Utöver det tycker jag att vi har fått ganska bra fart på enskilda spelare som har fått en tydlig utvecklingskurva. Dessutom har vi fått med oss ett par bra resultat.

Skadeläget då?
– Det ser bättre ut nu än det någonsin har gjort. Lucas Jonzon är långtidsskadad med sitt korsband och Victor Garcia slog upp sin fraktur i foten, men i övrigt är alla med och konkurrerar fullt ut.

Serien är upplagt precis som förra året. Två lag går till slutspel. Vilka har favorittrycket?
– Jag fokuserar ärligt inte speciellt mycket på varken motståndarna eller det där slutspelet.  Jag kan tänka mig att AIK, BP och Norrköping är bra. Jag vill inte spekulera i seriefavoriter nu, mitt fokus är på att utveckla våra spelare.  Vi lägger inget fokus där just nu, sen får man väl förstås utvärdera det hela i höst när vi ser hur vi ligger till.

– Jag skulle vilja lyfta upp det faktum att vi kommer att ha en nära koppling till U21. Den här gruppen spelare kommer att få spela mycket matcher i år. Vi har haft med många spelare i samtliga de matcher som U21 har spelat den här säsongen.  Det kommer säkert att slita hårt, men samtidigt kommer många att få väldigt bra matcher i kroppen.  Det tycker jag är jättebra, att vi kan krydda U19 med spel i U21 där tempot är något högre och spelet något mer seniormässigt. Det är bra för våra spelare.

Stort tack Micke!

Premiären spelas hemma på Kanalplan på lördag kl. 15.30 mot BP. Jag tycker att ni som kan ska kila förbi. Det är jätteroligt att se grabbarna lira boll. Jag följer gärna både U17 och U19 i möjligaste mån. Jag har även ett par stycken vingkamrater som också kuskar runt och ser matcherna. På vägen ut till Kungsängen bad jag de om hjälp att då det är sex dagar kvar till premiären av Superettan ville jag lyfta fram sex stycken spelare vi anser är värda att hålla ett extra öga på. Utan någon som helst inbördes ordning och med stor vetskap om att flera spännande namn lämnades utanför listan så kommer här sex stycken supporterfavoriter:

Victor Garcia, född 1996. Stark, rutinerad och bollskicklig mittfältare. Ruskigt olyckligt att han slog upp sin fotfraktur här igen. Vi hoppas att han snart är tillbaka i spel!

Mikael Leino, född 95, även kallad ”Mikso”. Irrationell och teknisk yttermittfältare.

Alex Simovski, född 96. En snabb, aggressivt spelande vänsterback med en bra vänsterfot.

Markus Peterson-Kettler, född 96. Stor och stark forward som arbetar hårt.

Viktor Johansson, född 98, en målvaktstalang som det väl är tveksamt att vi får behålla. Rykten går om förhandlingar med engelsk storklubb.

Alenga Masimango, född 1997, en lång och snabb forward/mittfältare med fart och teknik.

Väl mött på Kanalplan på lördag!