4 dagar kvar och vi tippar topp 4

Fyra dagar kvar och nu är förberedelserna inför säsongsstarten i gång på alla håll och kanter, även om de flesta kanske framför allt räknar ner till vår hemmapremiär den 14 april. Men om 4 dagar så spelar i alla fall Hammarby årets första seriematch och vi lär bli ett stort gäng på läktaren i Södertälje. I veckan har det varit upptaktsträff och många är vi som knåpat i hop våra Superettantips. Jag är med i ett i år också och jag har tippat Hammarby överst som jag alltid gör. Skulle se så himla konstigt ut annars. Hammarby, Sundsvall, Assyriska och Gais är mitt tips på topp 4. Jaja jag överskattar nog Assyriska, det brukar jag göra.

Jag frågade 4 mediabajare som jag vet haft ögonen öppna under försäsongen, vilka lag de tror hamnar topp 4 i Superettan i år:

”Jag har egentligen ingen koll på de övriga lagen men gissar lite med magkänslan. Tror på följande fyra lag i topp med denna inbördes ordning: Sundsvall – motivering: var nära i fjol och är egentligen i samma läge igen. Den här gången räcker det hela vägen. Hammarby – motivering: Nanne. Öster – motivering: har tappat en del namn, bland annat till oss men har ändå tillräckligt bra trupp för att vara med i toppen. Ängelholm – motivering: Kommer inte vara tillräckligt bra för att slåss om de tre topplatserna på allvar utan får nöja sig med en fjärdeplats. Många tror kanske på Sirius, Degerfors eller GAIS. Det gör inte jag… Fast jag har aldrig varit en stor tippare!”
Kent Granqvist, Bara Bajen

—–

”1. Sundsvall – Har inte tappat många från den trupp som nådde kval i fjol. Bör va med högt upp även i år. 2. Hammarby – Så bra som spelet sett ut på försäsongen har det inte gjort på väldigt länge. Slipper vi skador och får ordning på försvaret lite bättre ska det gå. 3. GAIS – Det lilla man hört har varit positivt med bra värvningar och gick vidare i cupen. 4. Öster – Chansning från min sida. Har tappat viktiga spelare (varav 2 till oss) men inte fått in så många. Så som serien brukar utvecklas kan denna plats lika gärna knipas av något uppstickarlag. Ska villigt erkänna att jag har dålig koll på alla andra lag i serien nu under försäsongen så tipset är en ren chansning. Men så länge Bajen fixar det får det gärna gå åt helvete med tippandet.”
Hugo Wijkström, Bajenpodden

—-

HammarbySundsvallGaisSirius Egentligen så har jag alldeles för dålig koll på superettan för att uttala mig om annat än vår trupp, så jag går på känsla raktigenom här. Jag tippar oss som etta för att vi har en tränare som lyckats förut med att ta upp ett lag på en säsong och för att vi har grymt mycket bättre kvalité än tidigare år. Sundsvall var snubblande nära förra året och kan nog ta det hela vägen det här året, om inte annat så på revanschlust och rutin av att vara med i toppen av serien. GAIS har startat ett cykellopp, hur skulle man då kunna misslyckas i superettan? Jag tippar Sirius som fyra för deras osannolika förlustfria streak i tävlingssammanhang och för att dom kört över allsvenskt motstånd i cupen, dom ska inte underskattas. FYRA DAGAR KVAR! SNART KÖR VI!”
Albin Jorenbo, Flibbens Bajenfilmer

—-

”Jag måste ju säga att det är kul att för första gången få medverka på eminenta Kexbloggen, men mindre kul att ge sig på att tippa placeringar i det förbannade getingboet som kallas Superettan… Finns det t.ex en enda levande själ som ärligt kan säga att de la en slant på Falkenberg som seriesegrare förra året? Här är i alla fall mina fyra kandidater för topp fyra i Superduperettan 2014, utan inbördes ordning: GIF Sundsvall. Kvalade för Allsvenskan mot HBK i höstas och missade med uddamålet. Laget har inte tappat speciellt i kvalité jämfört med då, utan borde kunna hänga med i toppstriden från start till mål. IK Sirius. Hur bra är dom egentligen, Kims grabbar? Krossade allt i division ett, spöar 3 allsvenska lag i cupen och är nu i semifinal, utan att behöva be om ursäkt nånstans. (Bajen är väl dom enda som besegrat Sirius det senast e året…?) Spelar med stor självsäkerhet och vinnarkänsla. Grymt imponerande så här långt. GAIS. Har samma tränare som förra säsongen, Askebrand. Har inte tappat så mycket kvalité, mer gjort sig av med överflöd, och fått in intressanta nyförvärv. Kontinuitet brukar löna sig. Bajen. Ja herregud, jag kan ju inte gå in i en säsong och INTE tro att vi ska komma topp fyra… Vi är som vanligt favorittippade av allt och alla och det vill man ju tro att det finns fog för. Men vi vet ju så väl att det inte betyder ett skit när väl motståndarna parkerat hela byns bussgarage i straffområdet och gör mål på 2 av 3 kontringar. In Nanne we trust.”
John Holmström, Svenska Fans

Tack Kent, Albin, Hugo och John!