Åh, våren

image

Fotbollssäsongen är egentligen det säkraste vårtecknet men idag kom den.

Värmen

Det är något alldeles,  alldeles speciellt att sitta på uteplatsen och fika. Äta citronmarängpaj och finkaffe. Samtidigt blåste syskonbarnet såpbubblor i rosa prinsessklänning.

En yrvaken fluga surrar förbi.  De första rabarberna tittar upp genom jorden i morsans pallkrage.

Solens strålar är obevekliga mot dammet i källartrappen. Men det får ligga kvar. Vi väljer att njuta utomhus.

Ettåriga Maja-Clara stolpar omkring barfota för att hon kan. Inte för att hon egentligen fick. Ingen stoppade henne. Hennes första steg barfota i grönt gräs. Hon passade även på att stoppa munnen full av solrosfrön. Farmors fågelmat. Domherrarna får fortfarande mat på fågelbordet.

Tvillingbror Olle – som är så vansinnigt lik min pappa – passade på att smaka på såpbubblevattnet. Synd att jag inte han föreviga minen av avsmak.  Obetalbar.

Grannen, bonden, går i väntans tider. Tackorna bör lamma vilken sekund som helst. Sen blir det livat på lagårdsbacken. Om de får gå ut. Det cirkulerar en varg här ute just nu.

Påskmiddagen blev precis så god som den skulle. Sällskapet ypperligt. Jag är upp över öronen förälskad i mina syskonbarn. De lyfter mig högt.

I morgon parkerar jag i samma vårsol på Kanalplan.  U17 spelar match mot Umeå klockan 14. Kanske i kortärmat. Definitivt utan mössa.

Välkommen vår! Du är ofantligt efterlängtad.