Full koll mot noll koll

image

Såg att det var landskamp ikväll.  Hänger hemma så jag tänkte att det där kan jag ju roa mig med. Kika på. Sverige spelar mot Danmark Köpenhamn.  En träningsmatch helt utan betydelse.  Vi missade ju som bekant sommarens stora fest.

När lagen ställer upp för nationalsången och kameran sveper förbi de båda lagen slår det mig hur mycket jag ändrat mitt intresse och fokus. Jag kände inte ens igen alla svenska spelare!

För tio år sen var jag på väg ner till Portugal.  Fyra år innan dess gjorde jag en sommar i Holland och Belgien.  Då kunde jag massor.  Hade full koll på det svenska landslaget. Brydde mig på riktigt. Gjorde mästerskap fullt ut och hade skitroligt.

Idag känner jag alltså inte igen spelarna som representerar Sverige. Å andra sidan har jag numera koll på Hammarbys juniorer och pojkallsvenska spelare.

Från full koll till noll koll när det gäller internationell fotboll. Ett större engagemang i Hammarby än för 15 år sen.

Märkligt det där hur fokus flyttas och förändras över tid.

I morgon tar jag mig till Enskede IP klockan 14. Då möter hemmalaget EIK Nacka i en seriematch i division 2. Många gamla hammarbyare i båda lagen. Inser att den matchen lockar oändligt mycket mer än den här landskampen

Fast jag erkänner.  Det ska bli väldigt roligt med fotbolls-VM. Även om hjärtat,  engagemanget och mitt stora fokus är och förblir Bajen.

Du har väl köpt biljetter till Sirius borta?