Musikenergi

image

Foto: Rikard Roos

Gick från jobbet fulltankad med frustration och stress. Den här veckan har jag hunnit max en tredjedel av det jag borde. Förstår faktiskt inte hur jag ska kunna hinna klart allt innan avslutningen på onsdag. 

Tog mig hem genom stockholmstrafiken. 37 gymnasieskolor hade tydligen utspring idag. Det gick segt som sirap över Tranebergsbron. 

Slängde mig ur bilen och småjoggade ner till Thorildsplan. Där möte jag min fina vän U. En sådan där kompis som har varit med hela livet. Som jag gick barfota med på grusvägar hemma på ön. Hoppade i höet på hennes pappas höskulle, fast vi inte fick. En sådan kompis som vi snodde bullar ur frysen och åt på badberget. På söndag fyller hennes förstfödda 14. Min guddotter. Ulrika är en sådan där vän jag håller högt. Hon och hela hennes fina familj är bland det viktigaste jag har

Vi kom upp på T-centralen och möttes av en blå himmel. Vi bestämde oss för att ta en promenad ut till Cirkus. En sommarpromenad. Doften av bräckt vatten slog emot oss nere vid kajkanten utanför Dramaten. Människor som åt glass i solskenet. Studenter firade. 

Väl ute på Djurgården åt vi en bit mat, träffade en hel hoper bajare som också var på plats i lokalen. 

Sen började det. En helt magisk afton.

Två av mina favoritband spelade på samma scen, samma kväll. Först ut var Weeping Willows med fantastiske Magnus Carlson i fronten. Oj vad den karln kan sjunga och beröra med sin röst. Han är magnifik. Det hela blev sannerligen inte sämre av att Doug Seegers plötsligt dyker upp på scen. Ni vet, han som Magnus Carlson träffade på i Nashville när de spelade in ett avsnitt till Jills Veranda. Ni har säkert hört sången Down to the river. Det var magnifikt! Och en total överraskning.

Sen kom ju Lasse Winnerbäck. Jag tillhör skaran som är frälst sedan länge. Han är min husgud. Jag kan texterna utan och innan och jag har sett honom spela på Cirkus förr. Det är stans bästa konsertlokal. Har nog aldrig blivit besviken där. I kväll var sannerligen inget undantag. Det var så jäkla bra. Jag njöt av varenda sekund. Det var en alldeles lysande konsert!

Jag riktigt kände hur all stress och frustration liksom bara rann av mig och ersattes av energi och glädje.

Med hes röst och trötta ben tog vi promenaden tillbaka genom stan. Sommarkväll och känsla av stundande lov. Ett leende på läpparna och en varm själ.

Det här var precis vad jag behövde. Från start till mål. Bästa!