Sommarmagi

image

Jag drog från stan i måndags. Med seger i ryggen åkte jag med min familj till vårt släktställe som ligger mellan Gävle och Söderhamn.

Det var morfars lilla stuga från början och som min mor och morbror sedan ärvde. Pappa älskade att vara här. Han och mamma spenderade sommarsemestrarna här och till skillnad från mig och min mor så var det inte semester för honom att läsa bok i solstol. Det var farsan alldeles för rastlös för.

Istället fixade han till den här pärlan. Byggde ut, lyfte standarden och renoverade. Det är fortfarande spartanskt med utedass och hämtvatten men läget är helt sagolikt.

Vatten och kustlinje bara 20 meter från altanen. En vedeldad bastu med vidunderlig utsikt. Inga synliga grannar. Magiskt.

Det har nog aldrig varit så här varmt i vattnet när jag varit här tidigare. Det är nog uppåt 24 grader. Svalkar knappt längre. Badar varje halvtimme och hänger med syskonbarnen.

image

Det är fint och värdefullt att få vara här med dem. Brorsan och Hanna har sannerligen lyckats leverera tre gudomliga sötnosar.

Men tempot knäcker. Shit vilket röj det är på tre ungar. Jag är imponerad över hur småbarnsföräldrar får ihop tillvaron.

Är tacksam för den mobilmast som dök upp i krokarna för två år sen för numer kan man ändå ha kontakt med omvärlden.

Det vill säga att jag naturligtvis går in och kikar på tabellen då och då. Skön känsla. Ovan men gärna något jag vänjer mig vid. Serieledare.

image