Oslagbara

image

Internetlånad bild. För mig okänd fotograf. Hoppas det är ok?

Jag vet inte riktigt hur jag bäst summerar den här helgen. Oslagbara låter bra. För så blev det. Oslagbara och stolta.

Helgen har synnerligen gått i segrarnas tecken. Handbollen vann i fredags. I lördags slog damerna till i derbyt mot dif. Innan dess krossade U19 Gefle.

Idag vann Hammarbys bandyherrar svenska cupen efter utklassningsseger med 8-2 mot Edsbyn. Hockeyn vann de också.

Och sen då fotbollen på Nya Söderstadion. Först och främst måste jag, från botten av mitt hjärta, tacka Ultra Boys för det FANTASTISKA tifot. Stort grattis på födelsedagen.

De där flaggorna som ni har målat och sytt var grandiosa. Jag är så oerhört tacksam och så vansinnigt imponerad. Tack. Ni är fullständigt magnifika i ert engagemang och ert hängivna stöd för laget. Alltid.

image

image

I den andra halvleken fick vi se så vackra saker. Förutom bränningen så föll det några ofantligt snygga mål. Erik Israelsson gör det viktiga 1-0.

När sen Johan Persson laddar bössan och när bollen äntligen sitter där den ska vet jublet knappt några gränser. Så fruktansvärt skönt att få se honom göra sitt första mål för Hammarby. Och sjukt vackert var det dessutom. Jag började känna mig lugn. Att jag inte lärt mig mer än så. Känna sig lugn. Jo, pyttsan.

Saetra bjuder plötsligt in Sirius i matchen. Riktigt taffel och plötsligt har vi 2-1. Rejält med tid återstår dessutom. Då slog den mig fullkomligt. Ångesten. Jag kan knappt titta på matchen. Kommer på mig själv att titta ner i betongen varje gång Sirius har bollen på vår planhalva.

Det visade sig vara onödigt att må så risigt. Ännu en gång kliver Kung Kennedy fram. Frisparken som vi får när Fuhre fälls förvaltar han som bara han kan. Hög internationell klass på det målet. Så ofantligt viktigt i den 88e minuten. Jublet då var plötsligt ännu högre. Min egen röst sprack i det vrålet. Jag kan fortfarande inte, flera timmar efter match, prata utan att kraxa likt en kråka.

På stopptid snurrar sedan Rennie in 4-1 så där vansinnigt läckert. Fri från halva plan gör han det vackert. Den där sista vrickningen med bollen förbi målvakten var helt klart grann.

Det var en magisk helg. Som ordförande i Supportrarnas matchprogram är jag oerhört stolt o h tacksam över att ni köpare idag bidrog med drygt 10 000 till Damfotbollen. Att ni var 50 personer som dessutom köpte vår tröja. (Fler chanser kommer).  Att över 20 000 letade sig in på arenan för fjärde matchen i rad.

Och att vi vann.

Att jag dessutom får ladda för kommande vecka med känslan av att tillhöra en förening som i helgen var helt oslagbar.

Tack Hammarby!