Två matcher kvar

image

Foto: Hasse Fridén

Foto: Hasse Fridén

Anspänningen är monumental. Inför match är jag fåordig och lättirriterad. Har svårt att fokusera på arbetet. Tankarna bara dras åt målet. Dit vi alla vill nå. Det som nu är så nära att det nästan går att ta på. Skönja vid horisonten. Som en soluppgång.

Stockholm bjuder på ett äkta oktoberväder. Datumet är magiskt. För tretton år sedan stod jag på Söderstadion och grät efter segern. Stod där länge. Minns hur tårarna rann.

Idag grät jag igen. Jag vet fortfarande inte vad som hände där i inledningen av andra halvleken. Vi var helt överlägsna i den första. Nahir Besara gör 1-0 precis i slutet av den första och ledningen borde varit större. Vi brände flera fina lägen. Jag kände mig lugn i paus.

Så jävla dumt. Känna sig lugn.

Plötsligt gör gästerna två snabba mål. På tio minuter har vi gått från presumtiv himmel till ett rent helvete. Jag vet att jag tänkte ”mardröm”. Händer verkligen det här?

Över 23000 på läktarplats. Underläge i jakten på den allsvenska platsen. Ångesten gick att ta på där inne.

Det är då han kliver fram igen. Nahir stänker in kvitteringen kort efter att gästerna tagit ledningen. Läktarna fick förnyad energi. Hoppet tändes. Matchen lever.

Kung Kennedy frälser oss. Såklart att den mannen hänger ännu ett klassiskt frisparksmål. Vackert, viktigt och sjukt jävla välförtjänt. Hammarby har vänt underläget till ledning. Solen börjar så smått stiga vid horisontens kant. Mardrömsmolnen skingrar sig. Jag kommer på mig själv med att ännu en gång stå på en läktare och gråta den 21:a oktober.

image

Foto: Hasse Fridén

Nahir gör sen sitt tredje mål. Sicken höst han gör. Fem mål på två matcher. Dessutom överlägset bäst på plan. Han gjorde lite som han ville. Vilken utveckling.

Vi har tydligen 33-5 i avslut när matchen summeras. Det är inte godkänt att de får göra två mål på fem avslut. Men det struntar jag i just nu.

På lördag åker jag till Göteborg. På söndag syns vi på läktarplats igen. Vi kommer att bli många. Riktigt många.

image

Foto: Hasse Fridén

Ett ödmjukt och innerligt tack. Jag ska försöka samla ihop mig nu. Försöka sova. Försöka fokusera.

Jag kommer att få svårt att tänka på något annat än det där målet som nu verkligen hägrar. Som nästan går att ta på.

Två matcher kvar. Två ynka matcher kvar. Ge oss det enda vi behöver

Kämpa Hammarby. Tack för i afton.