Det är någon som fattas

image

Året är 1974. Det är vår och jag är några månader gammal. Vi bodde i Salem då. Granne med Mauro Scoccos familj. Nybyggaranda och egnahems-byggen. Min mamma pluggade till förskollärare och pappa var snickare.

Pappa. Det är han som fattas mig så. Det har snart gått två år sen han dog. Den där soliga, men kyliga februaridagen. Jag var så taggad för försäsongsmatch på Stadshagen. På väg ut genom dörren när mamma ringde. När allt förändrades på ett ögonblick.

Plötsligt fanns han inte mer.

Pappa, han som lärde mig allt jag kan. Som lärde mig att man måste ta hand om de som lite har. Att man måste värna om välfärd och om allas lika rättigheter. Som läste böcker för mig. Som lärde mig att köra motorbåt och stå för mina åsikter. Som lärde mig att argumentera och diskutera. Som alltid sa att människor utan egna åsikter är tråkiga jäklar.

Han som var min stora förebild.

Jag hade velat att pappa hade fått uppleva så mycket mer. 66 år var på tok för få. Jag hade önskat att han hade fått se vilka fantastiska barnbarn han har. Brorsans kids är så fullständigt bedårande. Han hade varit värd att få vara farfar längre. De i sin tur borde ha fått lära känna honom.

Han skulle älskat den här ångestveckan. Han hade klappat mig på axeln och sagt att det kommer att ordna sig vad som än händer. Han hade älskat att få kliva upp där på läktarplats på söndag. Han hade älskat Kennedys alla frisparskanoner och kanske än mer älskat att fått se Nanne Bergstrand leda Hammarby. Han hade bara njutit.

Det gör ont att han inte får uppleva det.

Pappa som färgade mig grönvit. Som fick mig att älska idrottsrörelsen. Som tog mig till Söderstadion. Han som ställde upp i alla väder. Som ledde badmintonträningar och körde till fotbollsmatcher. Som alltid, alltid fanns där. För fler ungar än bara mig och min bror.

Det är ju den där tiden på året man ska ägna tankar åt sina saknade. Jag tänker inte gå till någon kyrkogård. Det är inte min grej. Det var inte pappas heller.

Däremot tänker jag ha en egen pappaminut på söndag. Jag kommer att stå där på min plats på Nya Söderstadion och tända ett mentalt ljus för honom. För pappa Stickan.

För att han fattas mig.

♥♥♥