Vi ses i morgon

Vidriga nätter senaste dygnen. Jag har sovit ca 4-5 timmar per natt. Drömmer märkligt, ytterst märkligt. I natt var jag jagad av en mycket arg människa ombord på ett tåg. Går upp och fixar knäckemackor. Sitter mitt i natten och glor ut mot Globen och Nya Söderstadion från fåtöljen i vardagsrummet. Globen är en pumpa. Ni vet det, eller? Att den haft, och har, mun och sånt. Och är orange. Anskrämligt försök till Halloweenstämning. Utgår från att den har en annan utformning och kulör i morgon.

Min pappa är här. Han kom med bil från Örebro i går. Det är speciellt. Vi ska på matchen ihop. Han, jag, det märkliga barnets pappa och det märkliga barnet.

Han, min pappa, gjorde kaos här i morse. Jag hade just slagit upp ögonen, kravlat mig upp ur sängen efter ytterligare en pumpanatt, slagit mig ner i soffan, tyst och lugnt. Radion står på, lite försiktigt. Plötsligt flyger pappan upp ur soffan och vrålar: ”DET ÄR JU MITT NUMMER! DET ÄR JU MITT NUMMER!”

Ring så spelar vi”, på radion.

Och han ringer. Och ringer. Eller nej, han ringer och är i telefonkö. Och är i telefonkö. Och är i telefonkö. Hamnar i någon slags telefonsluss. Ett tag. Ett långt tag. Tills han tröttnar. ”Kaffet kallnar, och det här är fan värre än telefonkön till Försäkringskassan”. Hur han nu kan veta något om kön dit. ”Va? La du på? Du var ju helt euforiskt över att det äntligen var ditt nummer och din möjlighet att ringa, och du la på? Och vadå, vi kunde väl ha kokat nytt kaffe.” Nähä, inte det.

Jag vet. Svamlar. Men jag har inget vettigt att tillföra. Jag känner mig slut. Det gnisslar i kroppen, sånt där rastlöshetsgnissel. Kan bara tänka på i morgon. På det som fuckar med mina nätter. På det som står på spel. På hur vi ska se ut när vi lämnar arenan. Ansiktsuttrycken. Tänker dock inte jinxa här, oberoende av vilka bra känslor som florerar i mig. För visst finns det bra känslor. Förhoppningsfulla.

Nu är han sådär euforisk här igen. Har vunnit 236 kronor på trav. Herre gud, dessa känsloyttringar. Börjar förstå varför jag är som jag är. Likadan.

Vi ses i morgon. På Söder, runt Gullmars, på barrikaderna, i vår värld. Ja, vi ses i morgon.

IMG_0841