Det här med rosa

image

Jag ska vara tydlig direkt. Jag avskyr det.

Jag gillar rosa. Det är en vacker, glad färg som jag oftast får energi av.

Men det är inte Hammarbys färger. Ingenstans i vårt klubbmärke och någonstans i vår klubbhistoria, vad jag vet, förknippas vi med färgen rosa.

Jag har svårt att både förstå och acceptera varför vi gör supporterkläder i dessa färger. Att det dessutom bara är dammodeller gör mig en smula fundersam och faktiskt irriterad. Det känns inte alls som den väg jag vill se mitt Hammarby Fotboll vandra.

Jag tycker inte att Hammarby ska ta fram kläder i några andra färger än de som vi kan knyta till oss historiskt.

”Men folk köper ju” lyder kommentarer omkring mig. Jag vet förstås inte varför folk köper men kanske för att många, precis som jag, tycker rosa är en fin färg. 

Kanske är det för att samhället idag har bestämt att rosa är en kvinnlig färg. Det har det varit i drygt sjuttio år. Kanske köps det rosa tröjor för att vi är fast i ett normsamhälle. Där vi tyvärr gör saker utan att reflektera tillräckligt mycket varför vi gör som vi gör.

Kan det vara så att någon tänker att rosa tröjor lockar nya köpare och nya supportrar? Måhända tänkte någon så. Men det är här jag vill att Hammarby Fotboll tänker ett steg till. Vilka värden vill man själv stå för?

För om rosa är den traditionellt kvinnliga färgen så är den blå den manliga. Men jag ser (tack och lov) inga blå hammarbytröjor.

Den rosa halsduken har jag mycket motvilligt accepterat. Jag gjorde det när guddottern var helt fast i en rosa fas. När hon var en ung tös som vägrade bära annat än just rosa. Den halsduken har hon nu som 14-åring lämnat. På matcher bär hon grönvitt.

För Hammarby är grönt och vitt.