Hälsning från Libanon.

Jag är i Libanon. Den mesta av tiden är jag i palestinska flyktingläger där PGS (där jag jobbar) stödjer projekt för barn och ungdomar. Det finns 12 palestinska flyktingläger här och de flesta familjer flydde hit 1948 och har levt i lägren sedan dess under väldigt svåra förhållanden. Lägren  är överbefolkade, gatorna är trånga och där är mycket sociala problem. Arbetslösheten är skyhög. Folk känner sig bortglömda och många saknar hopp om framtiden.

Men samtidigt har jag träffat så många fantastiska människor här som kämpar. Kämpar för att ge de unga i lägren en bättre tillvaro. Ja, just nu är jag full av intryck och tankar som snurrar i huvudet. I bland känner man sig så liten och maktlös, men samtidigt fint att se vad små insatser kan göra.

(Jag har skrivit lite på min egna blogg från resan annawester.se för den som vill veta mer.)

I dag var jag i flyktinglägret Shatila och mitt när jag går runt där möter jag en gammal vän, en palestinier som varit i Sverige och som jag inte träffat eller pratat med på flera år.

Jag blir väldigt förvånad. Han med, utropar:

– ANNA WESTER – CONGRATULATIONS TO HAMMARBY I AM VERY HAPPY.

Så fint återseende. Han var nämligen i Sverige så att han fick gå med i en premiärmarsch till Söderstadion och såg två matcher där. Nu följer han Bajen från här.

Jag har också hunnit prova Libanons godaste falafel (ja alla säger det och den var galet god) och se flera tusen år gamla ruiner.