Längtan efter ljuset

image

November månad har tydligen haft minst antal soltimmar på hundra år. Det har varit grått, grått och ännu mera grått. Tur att man nu kan plocka fram lite ljusstakar som åtminstone ger sken av lite ljusare tillvaro.

Bilden är tagen för exakt sex månader sen. Från min balkong. Då låg sommaren fortfarande framför oss. Vi hade ännu inte varit i Småland och vunnit två viktiga matcher. Det här var innan fotbollsVM. En period då jag inte alls vågade hoppas på avancemang.

Spelet såg rätt knackigt ut även om känslan fanns där. Känslan av långsiktighet och framtidstro. Men jag trodde nog att Nannes lagbygge skulle behöva än mer tid.

Även om november varit historiskt solfattig så är det ändå en månad jag kommer att minnas. Det var månaden som inleddes med att Kung Kennedy sköt oss tillbaka.

Det var den första söndagen i november. Alla känslor låg i luften. Det gick att ta på ångesten innan. I pausvilan hade jag rejält ont i magen. Mållöst och seger behövdes.

Men vi kirrade det. Fick fira med vänner på sköna, gröna Södermalm. Vi tog oss tillbaka. Vi såg äntligen ljuset i tunneln.

I helgen förlängde jag mitt säsongskort. Det kändes oerhört skönt att köpa ett kort som gäller för allsvenskan.

Jag blir glad varenda gång jag tänker tanken på att vi är tillbaka.

Så kom 2015, kom – bara kom.