Vi är bäst ändå

image

Jag fick en present i afton. En nästan en och en halv timme lång gåva.

Jag hade äran att vara en av ungefär två hundra personer som tagit plats på biograf Reflexen i Kärrtorp. Vi var där för att se Andreas Bjunérs film ”Vi är bäst ändå”.

En film som handlade om mig och min kärlek till Hammarby. Eller så klart den inte handlade om mig. Inte ett dugg. Och ändå gjorde den det hela tiden.

Andreas har genom att porträttera Kajsa och Magnus och deras passion till Hammarby lyckats fånga en bit av den värld som betyder så mycket för mig. Jag fick uppleva våndan, smärtan, kärleken, gemenskapen, humorn, olikheterna, glädjen, ångesten och också den stora framtidsskeptimism som många av oss kände och kanske fortfarande känner inför flytten till det nya.

Jag tycker att Andreas på ett varmt och innerligt sätt dokumenterat en oerhört viktig bit av vårt liv: Det sista året på Söderstadion.

Här och nu är de egna minnena från 2013 fortfarande starka men jag kan inte låta bli att tänka på vilken gåva det här är till framtidens supportrar. Andreas film kommer att bli en viktig del av vår historieskildring. Fint också att få höra Magnus Carlsons fantastiska ‘platsen i mitt hjärta’ som filmmusik.

Jag hoppas att Andreas kommer att visa filmen igen. Fler borde få chansen att få se den på vita duken. Jag tror inte att några visningar är inplanerade just nu men före Hammarbys allsvenska premiär kommer den att finnas till försäljning. Vill man vara säker på att få en film vid första utgivningen går det att förhandsboka filmen på http://www.viarbastanda.se.

Jag vill tacka dig Andreas för din kulturgärning. Och för att jag fick uppleva det efter den här magnifika hösten.

Jag vill också tacka Kajsa och Magnus för att ni så generöst bjöd på er själva och på livet som hammarbyare. Ni var strålande båda två och jag är stolt över att kunna titulera mig som vän till er. Det var jag visserligen redan innan ni blev stjärnor på den vita duken. 😉

Det var förövrigt första gången som jag stod upp i en biosalong och sjöng ”här är Hammarbys A-lag” men det är onekligen något jag kan tänka mig att göra igen.

Tack!