‘Koncernderby’

image

Det är onekligen nya tider i mitt kära Hammarby. Istället för match mot BP på ett blåsigt Torvalla inför ett par tusen åskådare var det idag match mot de amerikanska mästarna LA Galaxy på vår hemmaarena inför över 10 000 på läktarplats. Vi och LA Galaxy har ju delvis samma ägare varpå jag såg Mia benämna det hela som koncernderby. Jag log lite åt det samtidigt som det hugger till lite i magen. Som sagt, nya tider nu..

En rätt tempofattig och sömnig match som vi vann med 2-1 efter att Erik Israelsson och Linus Hallenius gjort mål.

Det är svårt att säga så mycket om matchen. Tempot var som sagt lågt, gästerna fick en man utvisad tidigt i andra och spelet såg nog egentligen inge vidare ut. Inte direkt något att imponeras storligen över, men samtidigt skönt att se att linjerna och tanken i det egna, offensiva spelet finns där.

Jag tyckte dock att Hallenius såg mer ut som den gamle Linus. Stark och rapp. Det var en syn jag blev väldigt glad av.

Jag tror att Erik Israelsson kommer att bli nyttigare i år med sin rutin och sitt huvudspel. Han känns klok även om han slarvade lite i passningsspelet idag. Snyggt mål!

Måns Söderqvist ser fortsatt spännande ut. Överlag känner jag mig hyfsat lugn med offensiven.

Defensiven oroar mig mer. Jag upplever att när vi spelar med Guldborg och Saetra tillsammans så är vi på tok för långsamma och orörliga. Båda två ser rätt sega ut i omställningsspelet. Saetra spelade upp sig i andra, märkligt nog, eftersom han i mitt tycke såg ut att ligga avsvimmad en stund där i första efter att ha täckt ett skott med huvudet.  Kanske är han säkrare med ett rappare alternativ bredvid sig då det såg mer stabilt ut med Birkir som parkamrat.

Vill också få till protokollet att jag tycker väldigt illa om den här gröna färgen på tröjorna. Det är smärtsamt att se oss spela i helt fel gröna färg. Vet att det är temporärt, men det är skitfult!

Kennedy fortsätter att leverera på fasta situationer. Inget eget mål idag men väl ett snyggt frisparksinlägg till Eriks 1-0 och såg jag rätt var det även han som slog inlägget till Linus snygga nickmål i andra halvleken.

Jag har svårt att göra så många fler analyser. Det var fint att få hänga med grönvita vänner igen, skönt att få ladda ur ett högljutt ‘Just idag är jag stark’, nicka åt klackgrannar man inte sett sedan den där ljuvliga dagen i november och ännu en gång få slås av den sanslöst sköna känslan av att vi är tillbaka. Tillbaka.

Nu väntar en cupmatch i Kristianstad kommande helg. Själv tar jag en långhelg i Blekinge med lördagsutflykt till Skåne. Ska bli fint att få se årets första tävlingsmatch på plats.

Ska bara överleva jobbveckan. Det känns faktiskt inte helt säkert att jag gör det… pust.