Råttor – jordens patrask och avarter

Jag var med det märkliga barnet i Örebro över hennes påsklov. Hängde med delar av vår familj som huserar där. Mormor, brorsan, brorsans tjej, brorsans ungar, pappa, pappas fru, vänner. Väldigt skönt och bra och rätt på alla sätt och vis.

En av dagarna tog jag med mig brorsans ungar, ja och min egen unge också givetvis, till Gustavsvik. Gustavsvik är ett äventyrsbad utan gränser. Vilda forsar, avancerade rutschkanor, vågor och allt en behöver för att ha orsak nog att ta in på rehab två dagar efteråt.

Ungarna fick till en början tvinga mig att åka de där horribla rutschkanorna men i slutändan var det jag som var barnet och kidsen fick upplysa mig om vikten av att följa regler. Mycket roligt.

Men.

Vid ett tillfälle står jag och dricker vatten vid vårt bord där vi har vår matsäck, just intill en av poolerna. Jag tittar ut över vattnet och bara känner: Fan vad nice, vad schysst vi har det. Bara kärlek och harmoni och glada barn.

Då – ett illvrål. Ett kvinnligt illvrål, eller en pubertetspojkes illvrål skulle det också kunna ha varit, men det var ett kvinnligt observerade jag strax därpå. Jag tänkte att nu håller någon på att drunkna. Det är på allvar. Var är människan som håller på att drunkna? Vad händer?

Jag tittar mot vrålet som är nära mig och ser kvinnan som har sina båda händer rätt upp i luften.  Hon är inte i en pool. Hon står på golvkaklet intill en låg stenmur. Hon är blek och har uppspärrade ögon. Jag ser också något som hastigt rusar iväg, bort från hennes hand. Fyra ben och ett helvete.

En stor jävla råtta. Hen hade just passerat över hennes hand som hon haft lutad mot den låga stenmuren. Om jag inte missminner mig helt så hade råttan randig svans. Här kan dock min hjärna spöka lite.

Jag har normalt sett inga direkta invändningar mot djur, men råttor. Där är gränsen nådd. Av hela mitt hjärta avskyr jag råttor. Både två- och fyrbenta. Samma skrot och korn. Råttor är jordens patrask och avarter, och var och en borde utrotas. Fyller de ens en funktion?

Vi åkte hem.

råtta