Regelsverige i ett nötskal

image

Jag och drygt 600 personer till var på damallsvensk fotboll i afton. Hammarby mötte Linköping på Zinkensdamms IP. Samma Zinken som under bandyslutspelet tar emot 4-5000 åskådare.

Hammarby spelar ju annars sina matcher på Kanalplan men då den måste byggas om för att matcha de arenakrav som ställs så är Hammarbys damer hänvisade till Zinken.

Det är ju klassisk bajenmark vi pratar om och i och med att man lagt om gräsmattan så känns Zinken som ett riktigt bra alternativ tills Kanalplan står färdig.

Döm då om min förvåning när jag får höra att huvudläktaren på Zinkensdamm inte är godkänd för allsvenskt spel. Att det på sina håll är 8 rader mellan avbärarräcken istället för de föreskrivna 6. Alltså var huvudläktaren avstängd för publik.

På riktigt. Jag tror att jag smäller av. Nu har man väl ändå tappat det fullkomligt.

I Borlänge hänvisades vi glatt upp på en träläktare helt utan räcken, helt utan toaletter. Dät gick läktaren sönder och folk fastnade mellan trasiga träribbor när de brast under fötterna. Men på betongZinken, där kan man minsann inte ha publik.

Vad hände med det sunda förnuftet? Jag tycker synd om de människor som vill driva sportsliga frågor för Hammarby att de nu ska behöva lägga tid och kraft på sånt här dravel. Att jag som åskådare inte kan få stå på arenans bästa platser?

Matchen då?
Den slutade mållöst och när domaren blåste av var det många sträckta bajenarmar i luften hos tjejerna. Vi vann helt klart med 0-0. Linköping hade de överlägset mest heta chanserna och Sofia Lundgren storspelade i målet. En riktigt bra insats av henne. Jag tyckte även att Emma Jansson stod för ett piggt inhopp i andra och var nog den som skapade mest framåt.

Starkt av tjejerna att stå upp så bra mot etablerade och erkänt starka Linköping. Nu hoppas jag att vi blir ännu fler på plats nästa match. Det är de här krigande tjejerna värda. Stundtals bra sångstöd idag där många av de gamla klassikerna dammades av.

Så kom du också nästa gång. Även om vi inte får stå på arenans bästa åskådarplatser. För det har någon regelsugen nisse på förbundet beslutat. Parodiskt.

I morgon intar vi Örebro.

Ses i vimlet!