Ayia Napa

Vi är i Ayia Napa på Cypern, det märkliga barnet och jag.

Eftersom att värme inte är min grej så krävs det en del tålamod och floder av vatten genom strupen för att hålla hjärnan i schack. Det går okej hittills. Förutom någon släng av ångestkänning som jag alltid får av just hög lufttemperatur. Men slängar av ångest stimulerar tankeverksamheten vilket i sig är produktivt och positivt.

De som känner mig vet att jag funkar så här. Och hjälper till att lyfta mig.

De, de där människorna i min närhet som så självklart visar kärlek och omtanke. Varje morgon när jag vaknar har jag fått sms: ”God morgon, hoppas att ni får en fin dag” eller ”God morgon, jag tycker om dig”. ”God morgon, Gullmars står kvar”. Senare under dagen kommer: ”Jag såg att ni har 38 grader – hoppas att du mår ok” eller ”Fina du, glöm inte att dricka massa vatten!” eller ”Hej, nu har jag vattnat era blommor hemma” eller ”Jag saknar dig!” eller ”Har Cecilia roligt? Har hon hittat polare?” eller ”Vill du att jag ska matchuppdatera dig på måndag?”

Fint.

Jag tänker att de där meddelandena så tydligt avslöjar vilken typ av relation man har till varandra och graden av engagemang i relationen. De vittnar om genuin omsorg och kärlek, och jag hoppas aldrig att jag börjar ta dessa meddelanden med en klackspark. Då har jag tappat det helt.

Vi gör inte mycket här. Det är en märklig känsla. Vi kliver upp, går ner i caféet och äter frukost. Stapplar vidare ner till stranden. Äter ljummen melon och sköljer av oss i havet. Vi blåser upp turkosa luftmadrasser som sen visar sig vara hål i så egentligen var det enda vi lyckades med att rena våra lungor med ny luft. Vi klättrar i karga landskap och studerar solnedgångar med kisande ögon.

Vi har påbörjat ”Vår bästa värld”. Det går ut på att hon först säger en sak som hon tycker vi skulle göra om i världen så att världen blir en något bättre värld, sen fortsätter jag, sen hon, sen jag, sen hon, sen jag. Och så vidare. Vår värld byggs ut lite för varje dag och, med största övertygelse kan jag säga att ”Vår bästa värld” ser betydligt trevligare ut än den riktiga. Jag kanske redogör för vår värld senare här.

Måste dra. Hoppas att ni har en fin sommar var och hur ni än befinner er.

strand