Välta bilar och bygga broar

I dag fyller vi år, Årstakex. 4 år fyller vi. Var tog de där åren vägen? Och vem välte jag bilar och byggde broar med innan Årstakexloggan?

Märkligt. I dag kan jag inte se en tillvaro utan de där två tjejerna. Jag kan inte se hur mitt liv såg ut, eller skulle se ut, utan Pernilla och Anna. De är allt och mycket mer för mig. De är glädje, tillit, lärande, ödmjukhet, kärlek, öppenhet, knasigheter, tårar i förtroende, ömsesidighet, kämparanda och aldrig sinande pepp, aldrig ensam, trams, olikheter i personligheter som förgyller, gemenskap, familj, kaoschattar, skrattanfall, godhet, identitet, stöttning, vänskap, hemligheter, hjälpsamhet, respekt.

Att dela. För mig är de att dela livet med.

Jag har hittat några att dela livet med. Dela bra och dåligt med. Några som aldrig fördömer eller prackar på mig rätt eller fel. Några som lyssnar och som tar sig tid. Som påminner om vad som egentligen är värt något. Som får mig att skratta. Som får mig att känna mig trygg, och som jag vågar och orkar vara mig själv med. Som jag så innerligt hoppas jag ger igen till, jag gör i alla fall allt jag kan.

Som jag skulle gå genom eld och vatten för.

Jag har nog skrivit det förr. Att jag aldrig tillhört ett gäng. Och i synnerlighet inte ett tjejgäng. Jag har varit den där märkliga jäveln placerad längst bak i klassrummet, i ett eget hemmasnickrat hörn på jobbmöten, i hörlurar på gymmet, i en bubbla. Som ofta upplever världen och människorna däri som ytterst egendomliga och svårbegripliga. Jag har ofta valt att inte knyta starka band. På gott och ont insåg jag så småningom.

För. Om det är något som berikat mitt (och också mitt barns) liv på tusen och åter tusen olika sätt och vis så är det just vänskapen till de här två fantastiska tokarna. De är livet för mig och vi är starka som björnar ihop. Det är fint.

Grattis Årstakex på födelsedagen.

Kärlek och tacksamhet till er, Anna och Pernilla! Låt oss fortsätta välta bilar och bygga broar.

20141101 Stockholm SPORT - Bajenfans - Bajen Fans, tre kvinnor som driver bloggen Årsta Kex. Foto: Alexander Donka ScanpixCode: 7148

20141101 Stockholm
SPORT – Bajenfans – Bajen Fans, tre kvinnor som driver bloggen Årsta Kex.
Foto: Alexander Donka ScanpixCode: 7148