Tack Hammarby

image[/caption]

Söndagen den 27e september. Han skrev in sig nu. I boken med spelare vi alltid kommer att minnas.

Erik Israelsson förtjänar ett ofantligt stort tack för att han gick in i den där duellen med all sin kraft. Mötte två gnagare som försökte freda sitt mål. Tji fick dem. Erik hann först. I den 87e minuten gör han 1-0 men faller samtidigt knockad till marken. Utslagen och med otäcka kramper. En lång, oviss väntan följer. Bägge lagens läkarteam är där. Oroliga lagkamrater vankar av och an. Vi på läktarplats är tysta. Eller fel. Vi grönvita är. Den svartgula massan är naturligtvis frustrerade över att se oss ta ledningen. Att det är vi som brutalt stoppar deras segersvit. Men det vände sig rejält i min mage när deras sånger om att Erik borde dö ekade över arenan. Det där tyckte jag var osmakligt.

Tack och lov kom rapporter under kvällen att Erik kommit undan med en kraftig hjärnskakning. Han lär inte spela fotboll på länge. Men han lär kunna göra det igen. Det fanns en stund där jag befarade att karriären kunde vara över.

image

Tack till tifogruppen som ännu en gång levererar magnifika koreografier. Vacker text. Vackert pyro. Tack för att ni lägger ner oceaner av tid för att vi ska få njuta.

Ni såg räddningen va? Den när Goitom är förbi och jag så gott som redan räknat in ett ledningsmål för solnalaget men där Ömmi Kristiansson ville annat. Hur han högg som en kobra längs marken och snodde åt sig bollen. Tack Ömmi för att du vaktar vår kasse!

Det finns utrymme för förbättringar. Vi på läktarplats kan bättre. För egen del känns gapet mellan långsidan och klacken större nu. Jag saknar kurvan. Det var oerhört svårt att haka på kortsidan idag. Vår egen trumma drunknade helt och jag hade svårt att hålla takten. Den biten var lättare med tajt, högljudd kurva.

Vi slog gnaget för andra gången i år. Vi tar tre fantastiskt viktiga poäng i jakten på allsvenskt kontrakt 2016.

Tack Hammarby för att ni gjorde det oerhört mycket lättare att ta mig an kommande vecka. Tack för att ni tog er an uppgiften där nere på plan på det sätt som ni gjorde. Krigade och visade hjärta. Sånt gläder en supporter mer än ni kanske någonsin kan förstå.

Med tacksamhet i bröstet över att få vara en del av det grönvita och med ett leende på läpparna lägger jag den här söndagen till handlingarna. Skickar en tanke om snabbt tillfrisknande bortåt Södersjukhuset till. Kämpa Erik!

Det är vi som är Hammarby.

image