Allsvenskan – vi är kvar!

image

-Jaaaaaaaaaaaaaa!

Jublet kom från hjärtat. Det gick inte att stoppa det när jag smygkikade på resultatet från dagens matcher på den fest jag var på.  Jag tillhör nämligen den där skaran som varit väldigt orolig här ett par veckor. Jag såg framför mig en höst där ångestberget skulle växa till Mount Everest-storlek inför de sista omgångarna. Att det skulle bli en kamp in i det sista för ett säkrat kontrakt.

Redan med tre omgångar kvar står det dock klart att vi spelar allsvenskan nästa år. När Örebro slog Falkenberg är till och med den teoretiska chansen borta. Allsvenskan 2016, check!

Nu återstår Helsingborg, Malmö hemma och till sist en resa till Halmstad innan det är dags att fokusera fullt ut på vintersporterna.

Något att spela för?
Det finns det absolut. De här sista matcherna är viktiga. Kan vi komma sämst åtta är vi garanterade två hemmamatcher i cupen.

Kan vi dessutom avsluta med tre bra matcher går laget definitivt in i nästa säsong med höga huvuden. Men för att göra det krävs det fokus och koncentration på uppgiften. Att vi håller oss till planen. Jag har en känsla av att Nanne är lite orolig för att det kanske kan bli för mycket individuella initiativ här på slutet.

Jag tror också att det är så att SvFF betalar ut pengar när säsongen är slut baserat på tabellplacering så även ur den aspekten finns det saker att spela för.

De två matcherna hemma får gärna vara välbesökta. Jag tillhör inte skaran som tycker publikrekordet är det viktigaste men att vi går stadda i kassan in i nästa säsong, det är viktigt. Så ur den aspekten får det gärna vara hausse.

Jag hoppas innerligt att vi får möjlighet att hylla Erik Israelsson i matchen mot Helsingborg. Att han kan få komma in och ta emot det jubel som delvis fastnade i halsen när han avgjorde derbyt. Jag vill så gärna se honom kliva in och mötas av en stående, tacksam och välförtjänt ovation. En hyllning som han får minnas. S:t Erik.

Den här söndagen spenderas bäst i Eriksdalshallen. Klockan 16.00 är det handbollsderby mot Ricoh. Jag hoppas att vi ses där!

Vi kommer definitivt att ses på allsvenska arenor 2016.

Forza!