Lucka 2: Mikael Hjelmberg om scouting

image

Vi byter ord med Mikael Hjelmberg, scoutingansvarig i Hammarby Fotboll. Hur har Hammarby byggt upp sin scoutverksamhet?
-Jag har några personer som hjälper mig med den lokala scoutingen i stockholmsområdet. De rapporterar till mig och jag följer upp tipsen. Akademin har en egen scouting organisation. Jag är egentligen bara inblandad när det sker rekryteringar till U19. Jag har ansvaret för scouting av spelare till A-laget samt all ungdomslandslags scouting. När det blir ”skarpt läge” kopplas Mats och Nanne in.

Hur går det konkret till när man scoutar spelare? Har du ett protokoll du bedömer utifrån?
– Ambitionen är alltid att se spelaren så många gånger som möjligt och i olika miljöer. Antingen scoutar man spelare som är aktuella i närtid, men jag scoutar även matcher där det finns spelare som skulle kunna bli aktuella i senare skede.

– När det scoutas spelare till A-laget så har vi tagit fram en kravprofil, med vilka egenskaper respektive position ska ha. Jag för alltid anteckningar och sammanställer mina intryck.

– När det scoutas yngre spelare håller vi på att arbeta fram en mall. Den ska finnas som stöd även för akademitränarna som ser väldigt många ungdomsmatcher.

Vad letar Hammarby efter?
– Spelare som passar in i kravprofilen

Vilka utvecklingsområden ser du när det gäller scoutverksamheten för Hammarby? Vad saknas för att vi ska bli ännu bättre på att hitta de oslipade diamanterna?
– Vi kan självklart utveckla scoutingen av unga spelare, men det är en resursfråga.

– Ska vi värva in yngre spelare utifrån stockholmsområdet så behöver vi ha bättre förutsättningar att ta hand om dem. Boende, socialt stöd, skola mm. Här ser vi över hur vi kan förbättra detta.

– Scouting och rekrytering är inte samma sak. Alla spelare vi rekryterar scoutar vi, men alla spelare vi scoutar rekryterar vi inte. Det kan handla om en mängd faktorer som gör att en scoutad spelare inte rekryteras.

20140405 - Hammarby U19 vs BP2 - 4

20140405 – Hammarby U19 vs BP 2 – 4

Du har ju varit i flera afrikanska länder. Hur går det till när du väljer vilka länder och klubbar du besöker?
– Kontakter är extremt viktigt och jag under mina år byggt upp ett mycket stort kontaktnät. Mats och Nanne har sina kontakter.

– När jag och Mats åkte till Ghana så hade vi kontakt med både agent och klubbrepresentanter på plats. Det gjorde att vi hade mycket bra förutsättningar att följa många spelare som vi blivit tipsade om samt att även se nya spelare på ganska kort tid. När man ser så många matcher och spelare blir det en form av allmän scouting. Precis som när jag följde afrikanska U20 mästerskapen i Senegal (även om jag höll ett extra öga på Aidoo!). Man skapar dessutom en massa nya kontakter när man åker på sådana typer av resor. Specifik scouting är när man åker på en match för att specialstudera en enskild spelare.

Hur många fotbollsmatcher ser du på en säsong ur scoutingsyfte?
– Under tävlingssäsong blir det 6-7 matcher live i veckan om jag inte har några resor. Beroende på vilken typ av resa. Landslag, klubblag, turneringar så blir det mer eller mindre. Jag kommer under 2015 samla på mig ca 60 resdagar. Sen blir det ett antal matcher på dator varje vecka. Jag snittar nog en 10-12 matcher i veckan totalt.

Åker du på supportrars tips? Är det ens lönt att maila dig? Vill du ha tips? 
– Jag tar mer än gärna emot tips, däremot är det ingen garanti att jag åker själv. Det kan ju mycket väl vara så att jag känner till spelaren och inte åker av den anledningen 😉

Var går nästa scoutingresa? Kan du avslöja det?
– Det kan jag tyvärr inte avslöja!

Det har visat sig, efter att intervjun gjordes, att kosan styrdes till Brasilien. Där har tydligen Hjelmberg och Nanne gjort sällskap i jakten på spelare som stämmer med kravprofilen.

Om du fick helt fria händer och en stor budget. Vad skulle du satsa på då?
– Extremt hypotetisk fråga! Hur konstigt det än låter så vill ju inte alla spelare i hela världen spela i Hammarby. Så pengar löser inte allt! Bäst långsiktig verkningsgrad tror jag är att bygga ut Årsta med bättre faciliteter för både A, akademi och kansli.

Tack Mikael. Årstakexen önskar dig en riktigt fin. Scouta väl!