Lucka 4: Sjuttisju och Bajenpunk

Tja, Sjuttisju!
Jag har känt dig i många år nu och sjungit med till dina feta låtar i lika många, men för den som inte känner till dig. Vem är du och vilken är din relation till Bajen?
Hej Mia! Oj vad svårt det blev direkt. Men jag heter Micke och är 36 år, bor nuförtiden i Eskilstuna med fru och fyra katter. Jag hade turen att bli Bajare trots att farsan håller på hyresgästerna.

Jag har gått på Bajenmatcher sedan 1988. Mitt första besök på Söderstadion var mot Blåvitt, vi vann med 2-1, Thomas Lundin gjorde båda målen och han var min första Bajenidol. Jag var på min första bortamatch -91 mot Spårvägen… på Söderstadion. De senaste åren har jag varit på färre matcher än tidigare. Dels för att jag saknar Söderstadion och dels på grund av taskig mental hälsa. Men jag hoppas det kan bli bättre i framtiden med allt.

DSC04238

Du gör punk. Varför just Bajenpunk?
Det är ju en kombination av två prylar som jag älskar och som betyder väldigt mycket för mig. Och den nya skivan visar att Bajen och punk verkligen går hand i hand. Det skulle t ex inte gå att göra djurgårdspunk eller hur?

Mina skivor har varit väldigt olika men på nya Attack Attack hör man att det är punken jag trivs bäst med. Nästa skiva blir nog mer influerad av Irländsk folkmusik, en musikgenre jag har haft med mig nästan lika länge som punk.

Gullmarsplan dyker upp i några av dina låttexter. Alla vet att Gullmars är livets origo, men vad är Gullmars mer för dig?
Gullmarsplan är en vacker plats på så många sätt, lungan i Bajenland. Det har alltid varit ett ställe där samhällets bottenskikt rört sig. Jag har alltid haft ett intresse för de utslagna och svaga och har till en viss mån befunnit mig där nere själv. Jag önskar att psyk och missbruksvården vore bättre. Dessa trasiga människor är oftast psykiskt sjuka och väldigt sköra men samtidigt är dom människor som alla oss andra. Däremot tvivlar jag på att gentrifieringen nånsin kommer att ta över till 100% på Gullmarsplan.  Varje gång jag kommer hem till Stockholm tar jag alltid en sväng förbi Gullmars.

Vilka är dina inspirationskällor och hur går det till när du tar fram nya låtar?
Min största inspirationskälla är samhället, allt man ser där som gör en både ledsen och glad. När det gäller musikaliskt är nog Stefan Sundström den jag inspireras mest av. Men även mängder av punkband och lika många mängder Irländsk folkmusik. Låtarna bara kommer till mig.

Jag ser mig inte som musiker eftersom jag inte är särskilt bra på att spela gitarr och det där med musikteori vet jag ingenting om. Likväl tycker jag att jag gör bra låtar. Att skriva punktexter och Bajentexter är nästan samma sak. Det finns en ”vi-mot-dom”-mentalitet. Sen vill jag ha mer innehåll i mina texter än bara ”Söder, bröder, glöder” om du förstår. Det passar bra på läktaren och man kan slänga in sådana enklare prylar i låtarna då och då, men jag vill ändå berätta någonting istället för att bara skriva hejarramsor.

omslag9 jpg

Du har just släppt några nya låtar. Hur skiljer sig nya skivan från de tidigare?
Ja det är fem nya låtar. Eller en låt (Bajenmagi) var med på förra skivan men jag ville spela in den ordentligt den här gången. Den nya skivan (Attack Attack) är mer seriös på alla sätt. Inspelad i riktig studio och väldigt genomarbetad utan att tappa det punkiga. Den är nyligen släppt på CD och kommer på vinyl till våren 2016 vilket blir jävligt coolt. Min första skiva ”Skit i stan – Gullmarsplan” må vara en klassiker men den här är det absolut bästa jag gjort.

I en av dina låtar har du samplat det tal jag höll på Medis i samband med en manifestation mot SvFF och besvärsnämnden pga deras hot om skyhöga böter och två matcher med spel inför tomma läktare, efter ett läktarbråk. Hot som de för övrigt backade på. Varför plockade du in talet (som f ö till största del är skrivet av Axel Sandin) i låten?
Jag plockade ner talet från Youtube för några månader sen då jag kände att jag kunde använda något av det i en låt. Och när jag hade skrivit låten Häxjakt så föll det sig naturligt. Ditt tal, samt Ultra Boys häxjaktramsa ligger som grund för den låten. Och vafan, du är ju ett politikerämne, den pondusen du talar med får forna dikatorer att låta som amatörer. Det är ett helt fantastiskt tal som aldrig får glömmas bort. Det bästa vore att ha samplat hela talet, det var svårt att bara välja ut delar men jag tycker det blev bra.

Var hittar man din musik?
Sjuttisju finns på Spotify och iTunes. Skivorna går att beställa från mig. De som finns på lager är Skit i stan – Gullmarsplan (40 kr), Ett lag en kärlek (40 kr) samt nya Attack Attack (50 kr) och under våren kommer alltså Attack Attack på grön vinyl. Skicka över ett mail till blogg77@hotmail.com eller joina Sjuttisju på facebook.com/sjuttisju. Vinylen släpps av PPP Records, ett punkskivbolag som drivs av två Bajare.

Ryktet om din pitch invasionen där du slängde dig runt halsen på Micke Hellström. Vad är storyn bakom det egentligen?
Oj, här har vi gjort research märker jag haha. Jag visste inte att det var ett rykte. Men det måste ju handla om kvalmatchen borta mot Kalmar FF 1994? Vi vann väl med 4-1 nere i Kalmar om jag inte minns fel. Och efter slutsignalen stormade 100-tals glada Bajare in på plan, så det var ingen ensam pitchinvasion tyvärr. Om det var Micke Hellström jag kastade mig runt minns jag inte men det kan ha varit så. Vi växte upp typ 100 meter från varandra nere i Svartbäcken ute i Haninge. Jag är väl runt 7 år yngre än Hella men jag minns att han och hans farsa körde mot ett mål på Svartbäckens fotbollsplan och jag och min farsa körde mot det andra målet. Det var en ära att dela planen med honom.

Det ryktas även om din 90-tals-vurm. Vad baseras den på? Själv minns jag 90-talet som då när Mandela frigavs, technofester uppe i Kilsbergen och stora Champion-collegetröjor ihop med Buffalo-kängor.
Förmodligen handlar det mest om nostalgi. Men mycket av det jag gjorde på 90-talet gjorde jag ju för första gången. Man gick utan föräldrar på matcher, det var fyllor, spelningar och festivaler, jag bildade band och mycket mer. Många upplever nog tonåren som ganska ångestfyllda då man söker efter sin identitet. Men jag minns mest tillbaka och ler. Det är ingen period jag önskar mig tillbaka till, jag skulle inte ens få i mig 14 folköl idag.

Ett av mina bästa minnen är nog Rock mot EU på Långholmen runt -94 med massor av bra artister, mycket folk och mycket folköl. Det var ett märkligt samhällsklimat, vilket det tyvärr är nu också men allt var inte så tillrättalagt då som idag med internet och mobiler. Jag märker att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst här men jag får väl skriva ihop nån dokumentär om mitt 90-tal nångång istället. Det finns saker jag skulle kunna berätta om som skulle låta väldigt märkliga om jag inte drog den långa historien.

SJUTTISJU ORGINAL JPG

Slutligen: någon chans att få se dig live framöver?
Det hoppas jag. Det har bara blivit 4 spelningar hitills, den största anledningen till att det blivit så få spelningar har varit mitt mående. Jag har fått en del förfrågningar men har tyvärr fått tacka nej de flesta gångerna. Jag har en stående inbjudan till Bajen Fans Katrineholm och det hade ju varit kul att få bli bli kompad av Sveriges största FILF Micke Fritz haha, det enda som nästan hade varit häftigare vore väl att bli kompad av Weeping Willows/Apache-grabbarna. Vi får väl se om den nya skivan får någon genomslagskraft så att dom vill boka mig till nästa Hammarbygalan eller nåt. Jag är iallafall öppen för allt.

Micke –  tack för att du var med oss i kalendern och stort lycka till med allt du tar dig för och god jul. Några slutord?
Tack som fan till dig Mia att jag fick vara med här. Det betyder mycket och det är skönt att bli uppskattad för det man gör och även om jag har svårt att ta till mig positiv kritik så värmer det ändå i hjärtat. När melodin till min låt Bajen Vann rullar på läktarna så blir jag fruktansvärt glad. Tusentals Bajare som peppar laget med något jag faktiskt komponerat, det är så jävla kul.

Lyssna på Sjuttisjuan HÄR.