Lucka 5: Om betydelsen av Hammarby

wpid-wp-1436897739630.jpeg

– Hur kan Hammarby vara så viktigt för dig?

Frågan ställdes av en kollega för ett par år sen. Den väckte känslor. Jag minns att jag nästan blev provocerad. Insåg kort därefter att frågan inte var så enkel att svara på. Om man inte själv upplevt samma saker kan det vara svårt att förstå.

Det finns många saker som bidrar till att kärleken till Hammarby är så viktig. Jag tänker fokusera på en av de saker som varit störst för mig.

 Vännerna

Jag är 42 år gammal nu. Jag är lyckligt lottad med att ha fantastiska vänner. Flera av dem har jag haft sen barnsben. Sådana där vänner som man sprang barfota med på sommarvarma grusvägar. Som man hoppade på höskullen med fast man inte fick. Vänner där vi skapade skattjakter tillsammans som kunde pågå i flera dagar. Det var idrottsförening, luciatåg, cykelfärder och bad i härliga sandtagspölar. Det var tryggt. Det var hela min värld.

Sen har jag vänner som jag träffat i vuxen ålder. Vänner som jag fått tack vare att vi delar den gemensamma kärleken till Hammarby.

Jag är så tacksam för just den biten. Att Hammarby har givit mig vänner som berikar mitt liv. Som utmanar och som utvecklar mig som person.

Mitt liv har nog varit rätt så vanligt. En kärnfamilj, engagerade föräldrar där framförallt pappa brann för idrottsrörelsen. Det var självklart att jag skulle prova på alla idrotter. Lika självklart var det att jag skulle axla idrottsledarrollen när jag blev äldre. Jag har hela tiden gillat skolan. Passat rätt bra in i mallen där. Följt mönstret. Gjort som man ska. De flesta av mina vänner har precis samma bakgrund. Det blir, som ni hör, rätt så lika.

Sen kom Hammarby

Det är här mitt liv blev större och rikare. I mitt eget engagemang kring Hammarby har jag mött de som inte är som jag. De som har ett annat bagage. Som gjort andra saker, som kan helt andra saker. Som är helt andra individer än jag.

För det känner jag tacksamhet. Här har jag fått chansen att utvecklas och lära mig nya saker. Fått fördomar krossade och skaffat mig nya, stora erfarenheter.

Anna o Mia

Jag känner stor tacksamhet för att Anna och Mia kom in i mitt liv. Annas och mina vägar korsades nere på Årsta IP. Denna magiska plats. Samma brinnande intresse för fotbollen. Brinnande intresse för företeelsen Hammarby.

Mia och jag träffades på en pub på Gullmars precis innan cupfinalen. Det var Jabbe som introducerade oss. Det sa klick.

Anna och Mia inspirerar mig. Av dem lär jag mig saker om livet. Om mig själv. Och om världen. För det är jag de båda evigt tacksam.

Det finns ännu fler. Annas fantastiska familj har blivit mina vänner. Vi är numera även ett gäng dårar som kallar oss Club Bubbel. En grupp sköna kvinns som insisterar att dricka just bubblor i bortabussarna. Listan över människor som inspirerar mig kan göras lång. Unga och gamla. Sprungna ur olika miljöer. Från andra delar av stan. Från andra länder.

Jag slås dessutom ofta över alla de starka, kloka och synnerligen coola kvinnor som finns i min hammarbysfär. Kvinnor som alla gjort sina resor. Som sådär självklart tar plats. Som står upp.

Kvinnor som inspirerar mig. Som fascinerar mig och som jag hela tiden lär mig saker av. Kvinnor som också lever Hammarby.

Så hur viktigt är då Hammarby för mig? Svaret på den frågan är plättlätt:

Hammarby är livsviktigt.