#tbt Myllenberg i sminket

mia_armMYLLENBERG I SMINKET

Till Paul Myllenberg

Hej Paul
Jag heter Mia Lindberg. Jag är tjej, eller snarare kvinna. Jag bär sällan nagellack och är inte heller särskilt intresserad av smink eller skönhet. Inte skönhet i bemärkelsen färg på kinderna eller val av tyg mot min kropp i alla fall.

Jag är också fotbollssupporter.

Det vill säga, jag lever för fotboll och jag lever ett supporterliv. Jag älskar livet på läktarna och människorna som står bredvid mig där. Jag älskar suget i magen inför match och jag lider helvetets alla kval när mitt lag inte presterar efter förväntan. Jag älskar att vråla ramsor på läktarna och jag blir varm i hjärtat av att se ett hammarbymärke på en förbipasserandes jacka. Jag älskar medlemsdemokrati och jag är stolt över min möjlighet att kunna påverka min klubbs sektioner. Jag är stolt och lycklig över att vara en del av det jag älskar.

I många år har jag varit relativt aktiv i den här världen. I världen som domineras av killar och män.

Jag har haft förmånen att få jobba ideellt i flera olika projekt kopplade till min klubb. Jag har slitit som en varg, på samma villkor som alla andra. Jag har sällan behandlats annorlunda för att jag är tjej. Jag kanske har haft tur, jag vet inte. Eller så har mitt smått besinningslösa engagemang helt enkelt gjort det svårt för människor att ifrågasätta eller exkludera mig. Jag vet att andra tjejer haft det tufft med just detta. De har haft det tufft med det faktum att de är just tjejer. De har inte blivit tagna på allvar. De har exkluderats. De har ifrågasatts. De har stått ut med diverse skämt och påhopp. Men de har inte gett upp. Och till slut så har de oftast inkluderats.

Men DET ÄR FORTFARANDE EN KAMP för många unga tjejer att bli en självklar del av fotbolls- och supportervärlden.

Och då tänker ni i Helsingborg att, ja vad fan, vi lanserar ett litet gulligt skönhetsevent för tjejerna i och utanför vår förening. Med andra ord: vi spär på exkluderandet en aning, och passar på att förlöjliga tjejerna.

Många av oss som tagit del av den här informationen rasar såklart, och ifrågasätter upplägget av eventet.

För att: det är så otroligt förlegat, korkat och bakåtsträvande. Det är respektlöst mot alla tjejer och kvinnor som älskar fotbollen och som i ur och skur står där på läktarna och, som i vissa fall redan tampas med ett exkluderande. Hur tänker ni egentligen? Upplever ni inte att ni har ett större ansvar än så här? Exakt vilka signaler vill ni skicka till tjejer genom att lansera ett sådant event?

I Expressen håller du en dåres försvarstal. ”Vi har aktiviteter som vänder sig till män, till kvinnor och till familjer”, ” Det här är en aktivitet som sker på Väla Centrum”, ” Vi tvingar inte någon att köpa det här paketet, det är helt frivilligt.”

Men för helvete, kom in i matchen! Eventet lanseras på er hemsida. Redan där har ni valt att stå bakom initiativet. Redan där har ni gjort antagandet att tjejer är tillräckligt korkade för att lockas till era matcher och lockas till ett fotbollsintresse genom ett rött nagellackserbjudande. Redan där har ni skapat ett exkluderande för tjejer och ett ”vi är inte lika”, ”vi har inte samma intressen eller värdegrund”, ”vi utgår från att ni tjejer behöver lite glitter och glamour för att tycka att fotboll är roligt”.

Det är så dumt att jag inte hittar ord.

Jag tänker på de unga tjejer som jag haft förmånen att få se utvecklas genom olika projekt kopplade till fotbolls- och supportervärlden. De tjejer jag försökt hjälpa och stärka. De tjejer jag försökt övertyga till ett större engagemang just för att de har haft så mycket att tillföra. Jag tänker på de tjejer och kvinnor vars engagemang varit avgörande för ett bra utfall i diverse supporterrelaterade projekt. De tjejer och kvinnor som fyller en fundamentalt viktig funktion i fotbollsvärlden. De tjejer och kvinnor som brinner för fotbollen på precis samma sätt som vilken snubbe som helst. En sak står här glasklar. Dessa tjejer och kvinnor behöver jävlarimig inte lockas av ett skönhetsevent. De behöver inte skolas in – det är snubbar som du som behöver fundera över era attityder och era manlighetsuttryck. Rikta fokus dit istället.

Nej, någon borde hassla bort dig, Myllenberg. Trycka ner dig i sminkstolen i Väla Centrum för allmän beskådan. Så kan du estimera hur pass mycket större eller mindre ditt fotbollsengagemang blev efter lite rosa på kinderna. Och medan du sitter där ska tjejerna leva rövare på läktarna och fortsätta driva sina projekt i fotbollens namn.

2014 – och vi har inte kommit längre än hit. Men någon sket i det blå skåpet.