Lucka 13: Kennedy

Foto: Anna Wester

Foto: Anna Wester

Kennedy, vilka är dina bästa minnen från fotbollsåret 2015?

– Självklart när vi vinner mot AIK med 1-0 och känslan att vi spelade bort dem från SM-guldet. Men också första derbyt mot djurgården när Nahir och jag gör varsitt mål och vi gör en jättebra match. Alla derbyn egentligen, där vi spelade bra och visade var skåpet ska stå.

– Sen tifona! Alla fantastiska tifon. Jag fick i år möjligheten att hänga med och själv se vilket jobb de gör, så otroligt bra. De förtjänar verkligen beröm.

Boken du har skrivit tillsammans med Benny Haag har titeln Oh ah Kennedy, var det enkelt att sätta titeln?

– Ja, det var ett enkelt val för mig. ”Oh ah Kennedy” är något fint jag fått av fansen och det betyder mycket för mig. Det ger positiva känslor av boken. Jag har så många bra minnen från när jag hört det på läktarna. Boken är verkligen jag; mitt liv, min uppväxt och kärleken till Hammarby, så det kändes som helt rätt titel.

Kan du berätta lite om boken. Hur har den blivit mottagen?

– Vi har fått mycket positiv feedback och det har varit jättekul, fantastiskt! Boken visar verkligen vem jag är. Den bild de flesta fått tidigare, genom media, har ju varit fotbollsrelaterad. Nu får man lära känna hela mig, det är mycket känslor med i boken.

Varför blev det en bok just nu?

– Det är inget jag har gått och tänkt på, men det har kommit en del förfrågningar tidigare. Jag har hela tiden velat avvakta. Men nu är jag 35 år och när vi 2014 tog steget upp i allsvenskan var det en dröm som gick i uppfyllelse, ett viktigt kapitel. Så när Benny Haag, som också är Hammarbyare, kontaktade mig nu, kände jag att det var dags.

Du har varit två omgångar i Hammarby, hur skulle du beskriva skillnaden då och nu?

– Jag var så ung första vändan och visste inte hur saker skulle vara, men jag blev väldigt bra mottagen. Det är svårt att jämföra, men det är en helt annan fotboll nu, modernare. Sen är det en bättre organisation, speciellt de senaste två åren.

Kennedy blir nostalgisk när han tänker tillbaka på 2001, räknar upp några av spelarna. Johan Andersson, Micke Andersson, Sulan…

– Det var verkligen fina människor, bra gemenskap. Laganda.

Finns det någon av spelarna i dagens trupp som du tror kommer överraska oss på läktarna nästa år?

– Jag tycker alla har fått visa vad de går för, jag menar Birkir och Israelsson tillexempel, har visat hur bra de är. En som jag alltid tyckt har enorm kapacitet är Fredrik Torsteinbø, om han får vara helt frisk så kommer han bli jätteviktig.

Foto: Anna Wester

Foto: Anna Wester

Vi är ju ett gäng som älskar att hänga på Årsta IP och kolla in träningar. Vad tycker ni spelare om det, vad tycker du?

– Första åren, innan jag blev proffs, runt 1999 var det alltid jätte mycket folk på träningarna. Vi fick speciella band till varandra. Vi snackade om matcher och träningar, de fick en helhetsbild av hur allt var och vi lärde känna dem. Jag saknar det ibland. Sen jag kom tillbaka är det färre som kommer, men ändå lite fler den senaste tiden.

– Ni behöver inte undra längre, det är fantastiskt när supportrar kommer till träningarna. Spelare uppskattar det enormt mycket. Vi kommer närmare varandra och det är roligt för oss att höra vad folk tycker och tänker.

Hur är det i Europa, kommer folk och kollar på träningar där också?

– Ja, i Spanien var det öppet, men det var ändå inte på samma sätt med att supportrar kom. I Twente i Holland, var det mer som här. Sen är det annorlunda på andra ställen, som i England och PL, där är inte alls samma öppenhet.

Dina barn växer upp på Östermalm nu, men jag har hört att din treaåring reppar Bajen bra där?

– Ja, Leo är inbiten Bajare, fanatisk är han. Han har en enorm inlevelse i allt kring Bajen, var han än är springer han runt och ropar ”Hammarby är de bästa!”. Han har lärt sig många ramsor nu, efter att ha varit på nästan alla hemmamatcher och bortamatcherna kollar han på TV med sin mamma. Om någon försöker komma med djurgårn eller något annat så säger han tvärnej.

¬– Ibland vägrar han andra kläder än Hammarbytröjan. Som på hans systers dop när vi hade köpt finkläder till honom och alla vi andra var uppklädda. Det var bara Bajentröjan som dög.

Fick han ha den då?

– Vi hade inget val. Pappa har uppfostrat honom väl.

Hur ska du spendera din välförtjänta semester?

– Jag ska tillbringa så mycket tid jag bara kan med familjen; Caroline och barnen, mina föräldrar och syskon. Och kompisar. Det som det tyvärr inte finns så mycket tid till under säsongen. Vi ska fira jul och nyår, så får vi se om det blir här eller utomlands. Jag ska i alla fall vila upp mig och komma tillbaka med ny energi när träningarna börjar 2016.

Tack Kennedy för att du ville vara med i Kexkalendern. God jul och gott nytt år!

Foto: Anna Wester

Foto: Anna Wester