Lucka 19: Kalle Strandberg

Lucka 19.

Julen, och egentligen hela december, har alltid fått mig att tänka på solidaritet och min farmor. Kanske i större utsträckning nu när hon är borta, vilket förmodligen är helt naturligt, mer om henne senare.

Som barn så var mitt hem ofta besökt av allsköns människor; mina föräldrars vänner, min systers vänner, mina vänner, mina föräldrars jobbkompisar, grannar, släktingar och gud vet. Alltid fullt hus.

När det kom till högtider i allmänhet och julen i synnerhet så stod alltid vår dörr öppen, och inte helt ovanligt att de som inte hade någon att fira med kom på besök över en kopp kaffe, lite lunch och en del stannade hela kvällen. Dom jularna minns jag inte en endaste sak jag fick i något paket, men jag minns stämningen som alltid fanns, känslan av att alla var genuint glada och kände sig som en naturlig del av just den julhelgen i just den lägenheten.

Det är inte långt ifrån den känslan jag möttes av första gången jag gick på match och såg Hammarby för första gången. Precis som med julklapparna så minns jag inte vilka vi mötte, ej heller vad det blev för resultat, men det är underordnat, jag kände ju ändå att det var VI som spelade den där matchen på just den där arenan. Jag hoppas att alla som möter mig när de går på sin första match får uppleva just den känslan, och att jag är en del av massan som förvandlas till en väldigt god vän där och då.

Jag lovade att återkomma till min kära farmor, och jag kan förstå att ni undrar vad i hela fridens namn hon har med saken att göra, men för mig så är det inget som är så mycket jul som hon. I mina barndoms dagar så lyssnade vi på julkalendern tillsammans, som äldre så hade vi ofta långa diskussioner om de olika karaktärerna och vad vi trodde skulle hända i nästa avsnitt och hur det egentligen skulle sluta. När julen var slut så samlade hon alltid hela familjen för julgransplundring, även det tillställningar som mer handlade om inkluderande och samla familj och vänner mer än själva firandet. (utom att granen såklart skulle kastas ut, även om man bor på fjärde våningen)

Så snart är det dags, om några dagar så samlas vi alla där utanför farmors port, på katarina bangata 42. Väl mött!

10534075_10152135226466356_1632182238535989147_n

Farmor